Hoe schrijf ik een sterke commerciële tekst?

hosting300x250

Geen tot weinig resultaat uit je commerciële teksten? Je potentiële klant krijgt wekelijks tientallen brieven en andere vormen van reclame. Maar hoe zorg je er nu precies voor dat jouw brief wel helemaal wordt gelezen?

Bij het schrijven van een commerciële tekst is het van belang dat je de interesse van de lezer opwekt. Hierdoor motiveer je de lezer om jouw tekst volledig door te lezen. Maar dit is echter niet genoeg. Je wilt de lezer aansturen om een bepaalde actie te ondernemen.

Aan de hand van de AIDA-methode kan er een sterke commerciële tekst worden opgezet, waarbij je de aandacht en interesse van de lezer stimuleert en omzet tot actie.

AIDA-methode

Aan de hand van de AIDA-methode kan er een sterke commerciële tekst worden opgezet, waarbij je de aandacht en interesse van de lezer stimuleert en omzet tot actie.Voordat er begonnen wordt aan het schrijven van de commerciële tekst moet er gedacht worden aan twee belangrijke factoren; de doelgroep en het einddoel dat je wilt bereiken. Als je deze factoren goed in kaart hebt gebracht, maak je het schrijven voor jezelf gemakkelijker en wordt de tekst beter begrepen door de lezer.

Als je eenmaal een goed inzicht hebt gekregen in de doelgroep en het einddoel van je commerciële tekst, kan er begonnen worden met het schrijven van de tekst. Dit doe je aan de hand van de AIDA formule die opgedeeld is in vier fases:

  • Attention
  • Interest
  • Desire
  • Action

De AIDA formule wordt de ruggengraat van je commerciële tekst.

Attention ( Aandacht )

Brochures krijgen vaak de aandacht door een sterke visualisatie. Echter heeft een geschreven tekst dit niet. Het is dus van belang dat jouw commerciële tekst in de inleiding de aandacht zal trekken van de lezer.

Dit kan je doen aan de hand van een vraag te stellen waarin de lezer zich herkent. Je kunt dit formuleren aan de hand van een probleem. Schrijf je bijvoorbeeld een commerciële tekst over een cursus teambuilding, dat kan je jouw brief openen met;

 “Heeft u ook zo’n hekel aan ongemotiveerd personeel?”

Als de lezer zich hierin herkent zal er interesse worden opgewekt waardoor hij de brief verder lezen.

Interest ( Interesse )

Doordat je een pakkend opening hebt geschreven heb je de interesse van de lezer. In tweede stap ga je ervoor zorgen dat je de lezer geïnteresseerd houdt en meer interesse opwekt. Dit is het moeilijkste onderdeel van het AIDA-model.

Zo benoem je de positieve aspecten van jouw product of dienst waardoor de doelgroep meer geïnteresseerd raakt. Daarnaast benoem je in de commerciële tekst ook de USP. Wat maakt jouw onderscheidend van de concurrenten en waarom heeft de potentiële klant hier profijt bij?

Desire ( Verlangen )

In de derde fase wordt de interesse omgezet naar verlangen. De lezer moet het gevoel krijgen dat hij niet meer zonder jouw product of dienst kan. Jouw product of dienst is een definitieve toegevoegde waarde voor de poteniele klant. Je koppelt dit aan de punten die je bij de fase ‘interest’ hebt gebruikt. Als voorbeeld;

“Zonder onze curses blijft uw personeel ongemotiveerd waardoor de kosten voor u zullen oplopen”

Action ( Actie )

In de laatste fase ga je de lezer gaat stimuleren om actie te ondernemen. Het belangrijkste van deze fase is om zo duidelijk mogelijk te wezen voor de potentiele klant, hierdoor weet hij precies wat hij moet doen. Maak het zo gemakkelijk mogelijk.

“Neem nu telefonische contact met ons op voor een kennismakingsgesprek”

De AIDA formule is toepasbaar op verschillende promotiekanalen. Zo kan het worden ingezet bij het schrijven van een sterke commerciële tekst maar ook bij het schrijven van een sollicitatiebrief en het opnemen van een tv commercial.