Een e-book kan je vergelijken met een uitgebreide handleiding of rapport. Vaak ga je de diepte in op één bepaald onderwerp of los je een bepaald probleem op.
Zo kan je bijvoorbeeld een e-book schrijven over hoe je een website maakt, hoe je om moet gaan met ADHD of hoe je klanten kan stimuleren om meer te kopen.
Onderwerp voor e-book bedenken
De eerste stap in de richting van een eigen e-book is het verzinnen van een onderwerp. Dus welk probleem wil je gaan oplossen. Je kan op forums, blogs, via de keyword tool aan mogelijke onderwerpen komen.
Lees ook:
Schrijven van het e-book
Vervolgens moet je beginnen met het schrijven. Dit is vaak een grote stap voor mensen. Waar moet je beginnen bijvoorbeeld? Het is vaak handig om te beginnen met je gedachtegang op papier te zetten. Misschien in korte zinnen (of in koppen) waar je het over wilt hebben en wat je allemaal wilt bespreken.
Je zou zelfs een mindmap kunnen maken om de onderdelen van je e-book in kaart te brengen.
- Vervolgens maak je al een opzetje van je e-book door elke kop te schrijven.
- Schrijf vervolgens onder elke kop, kort wat je in dit ‘hoofdstukje’ wilt vertellen.
Je hebt dan eigenlijk al de format van je e-book. De volgende stap is het beginnen met het vullen van de koppen. Je hoeft dan niet perse te beginnen met het eerste hoofdstuk. Kijk bijvoorbeeld naar elke kop en kijk welk ‘hoofdstukje’ je het gemakkelijkst kan invullen.
Bij het zelf schrijven van een e-book is het beginnen vaak het lastigst. Als je eenmaal aan het typen bent, dan kom je vanzelf op extra ideeën of valt de inhoud van een ander hoofdstukje automatisch op zijn plaats.
Stop met schrijven
Wanneer je constant bezig bent met het schrijven van je e-book is het mogelijk dat je belangrijke dingen vergeet. Zo kan je best wanneer je een eind op weg bent even stoppen en wat anders doen.
Zo kan je bijvoorbeeld een nachtje rust nemen, maar je kan ook al vast nadenken over de promotie van je e-book. Op welke manier en via welke kanalen ga je jouw e-book onder de ogen van de doelgroep zetten?
Begin weer met schrijven
De beste ideeën krijg je vaak wanneer je ergens anders mee bezig bent (de vorige stap). Wanneer je weer begint, is het vaak verstandig om het stuk wat je nu al hebt geschreven door te lezen. Probeer het geschreven stuk als een persoon te bekijken die niet veel over het onderwerp weet.
Vraag je dan gelijk af; is het duidelijk voor die persoon?
Als je je e-book doorleest, zie je altijd onderdelen die beter kunnen. Beter geformuleerd, uitgebreider, logischer of kunnen zelfs helemaal weg.
Als je een e-book vaak in een keer schrijft, zonder na te lezen, behaalt het vaak een redelijk niveau. De kracht zit juist in het aanschaven van de handleiding. Probeer het constant logischer, begrijpelijker en beter te maken.
E-book nalezen
Vier ogen zien meer dan twee ogen. Laat je e-book dus ook nalezen door iemand die er helemaal geen verstand van heeft of juist redelijk veel verstand van heeft. Vraag hem of haar om alle vraagtekens, onduidelijkheden en spelfouten aan te kruizen. Probeer die barrière van schuld weg te halen, wanneer men iets aankruist. Dus liever teveel aankruisen dan te weinig.
P.S. zes ogen lezen weer meer dan vier en zo verder 😉
Bedankt vervolgens die persoon eens met een flesje wijn of iets dergelijks. Dan hebben beide partijen er ook wat aan.
Titel voor e-book bedenken
De belangrijkste zin in het gehele e-book is de titel. De titel bepaalt voor het grootste deel of men het e-book wilt hebben. Ga dus niet altijd voor de eerste titel die je bedenkt, maar schrijf er tien(tallen). Test vervolgens welke het best werkt.
Hoe maak je een e-book deel 2
Van Word bestand naar PDF
Een e-book is bijna altijd in PDF formaat opgeslagen. Een groot voordeel van een PDF is dat het document vast staat en dus niet meer veranderd kan worden door derden, zorg wel dat je altijd het Word bestand blijft behouden, zodat jij nog wel veranderingen kan maken.
Via Word kan je bij opslaan als, het artikel als PDF formaat opslaan. Wil je een Word bestand opslaan als PDF, maar kom je er niet uit. Lees dan onze handleiding.
Marketing beginnen
Ga vervolgens weer verder met je marketingplan van je e-book en maak de potentiële lezer alvast via e-book, social media of op de website ‘warm’ voor jouw e-book. Het inzetten van een E-book kan op verschillende manieren en met verschillende doelen. Denk dus goed na wat voor jouw het beste is.
Afbeelding voor je e-book maken
Buiten de titel om is de afbeelding erg belangrijk. Aan de afbeelding van je e-book kan men in een ooglopslag zien hoe goed/betrouwbaar jouw e-book is. Ook als heb je het beste e-book ter wereld, een slechte of niet scherpe afbeelding kan er voor zorgen dat men toch niet jouw e-book wilt. De eerste indruk telt.
Je kan op 3 manieren een afbeelding voor je e-book maken
- Laat er één designen door een professionele designer
- Maak er één via een e-book tool
- Of zelf maken (niet geadviseerd als je geen photoshop kennis hebt)
E-book verstuursysteem / betaalsysteem
Wanneer je e-book af is, moet je ervoor zorgen dat men die ook gemakkelijk en snel kan ontvangen. Wanneer je een gratis e-book wilt geven dan kan dit met een autoresponder. Bekende e-mailnieuwsbrief providers zoals Mailchimp en Aweber hebben deze functionaliteit.
De PDF kan je dan automatisch laten opsturen wanneer men zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Ook dit kan je op twee manieren doen. Of door de PDF al online te zetten en in je e-mail een link naar de PDF te plaatsen of door in de bijlage de e-book te zetten.
Lees ook:
Wanneer je een e-book voor een bedrag wilt aanbieden, heb je een extra stap ertussen zitten. Namelijk het betalen. Je zou dit kunnen doen via Paypal, maar niet iedereen gebruikt of heeft Paypal. Een andere oplossing is door het kiezen voor een tussenschakel.
Zo kan je kiezen voor Paypro.nl. Daar kan je voor een kleine commissie (1 euro + 8,5%) e-books verkopen. Zij zorgen dan ervoor dat de betaling goed gaat (en het kan hier wel via IDEAL). Verder kan je ervoor kiezen om je e-book ook door andere mensen te laten verkopen. Hiervoor geef je ook een vastgestelde commissie weg.
E-book marketing en promoten
De laatste stap is de promotie van je e-book. Een stap die te vaak te weinig aandacht krijgt. Voer nu je marketingplan uit. Hierbij kan je denken aan Twitter, Facebook, Affiliates, e-mails, een blogbericht of zelfs een tijdelijke aanbieding.
Dus hoe maak je een e-book?
Onderwerp verzinnen, schrijven, nog meer schrijven, titel verzinnen, marketingplan maken, afbeelding maken, verstuursysteem gereedmaken en dan de promotie.
Succes!!