Twitter handleiding – Starten met zakelijk Twitteren

In deze Twitter handleiding bespreken we kort alle stappen die genomen moeten worden voor het effectief zakelijk Twitteren. Verder wordt er per ‘hoofdstukje’ verwezen naar een pagina waar uitgebreidere informatie staat betreft dat onderwerp.

Laten we direct beginnen bij het begin!

Wat is Twitter in het kort?

Twitter is in het kort gezegd een sociaal netwerk waar het delen van korte berichten centraal staat. Met Twitter wordt de afstand tussen de mensen die jij interessant vindt of die jou interessant vinden zeer klein. Men kan iedereen volgen, reageren op elke tweet en iedereen persoonlijk aanspreken.

Uitleg Twitter termen

De belangrijkste twitter termen zijn; tweet, reply, retweet, follow en hashtag.

Een tweet is een kort berichtje van maximaal 140 tekens. Met een reply kan je een bericht naar een specifieke persoon sturen, met een retweet deel jij een tweet met de rest van de mensen die jou volgen, met follow wordt het volgen van een account of een hashtag bedoelt en een hashtag is een soort categorie die men kan volgen waar elke tweet met die hashtag geplaatst wordt.

Hoe maak je een Twitter account aan?

Het aanmaken van een Twitter account is eenvoudig en gratis. Via twitter.com kan je eenvoudig een account aanmaken, via het ‘sign up’ formulier.

Een uitgebreidere uitleg

 

  • Hoe maak ik een Twitter account aan?

 

Wat voor profielfoto moet ik gebruiken?

Elke twitteraccount heeft een profielfoto. Voor een goede eerste professionele indruk zou je ervoor moeten zorgen dat je een foto gebruikt die zowel persoonlijk als professioneel in. Mensen zijn juist benieuwd naar de persoon achter het bedrijf.

Het hoeft dus ook geen foto te zijn waar men te zakelijk uitziet. Dus een persoonlijke foto waar je er verzorgd uitziet.  Twitter je voor een organisatie? Gebruik dan een foto van het logo.

Lees voor meer informatie

 

  • Twitter profielfoto toevoegen | Formaat en afmetingen

 

Hoe moet ik mijn Twitter bio invullen

Buiten de profielfoto en de naam van jouw Twitteraccount kijkt men juist naar de bio informatie van jouw Twitteraccount. In de bio informatie krijg je de ruimte om jou als persoon en als potentiële zakelijke partner te profileren.

Dus ook weer een combinatie van zakelijk en persoonlijk. Dus wie je bent en wat jij voor iemand kan betekenen. Dus wat jouw toegevoegde waarde is.

Achtergrond en header gebruiken?

Wanneer men jouw Twitteraccount bekijkt ziet met buiten de profielfoto, twitternaam en de bio informatie ook een zelfgekozen achtergrond en een header.

Deze zou je op ‘standaard’ kunnen houden, maar het biedt je ook de kans om meer van jezelf te laten zien.

Je zou dus de header en de achtergrond kunnen gebruiken om jouw creativiteit of zakelijke toegevoegde waarde te tonen.

Verder wordt de Twitter achtergrond vaak gebruikt om de contactgegevens van de persoon weer te geven.

Lees ook:

 

  • Twitter Achtergrond en Header | Afmetingen en formaten

 

Twitter Marketingplan opstellen

Veel mensen die zakelijk beziggaan met Twitter stoppen na een aantal maanden, omdat ze weinig rendement zien. Dit komt vaak doordat men te veel tijd in Twitter stopt of Twitter op de verkeerde manier gebruikt.

Met een Twitter Marketingplan creëer je overzicht en stel je overzichtelijke en haalbare doelen op. Twitter is een lange termijn marketingmiddel waarbij de aanhouder het meeste eruit haalt. Door je tijd efficiënt in te delen en door structureel te Twitteren vergroot je de R.O.I. van Twitter.

Lees ook:

 

  • Twitter marketingplan maken en Twitter marketing tips

 

Zakelijk twitteren met een doel

Het verschil tussen zakelijk twitteren en normaal twitteren is dat je bij zakelijk twitteren twittert om een doel te bereiken. Dit kan het vergroten van de naamsbekendheid zijn, het opbouwen van nieuwe zakelijke relaties en meer klanten binnenkrijgen.

Je zou dus ook op een andere manier twitteren waardoor je een combinatie maakt van het bieden van toegevoegde waarde en lichte commercie.

Lees ook:

 

  • Zakelijk Twitteren | Twitter voor bedrijven

 

Meer volgers op Twitter krijgen

Een van de grootste problemen bij zakelijk Twitteren is het krijgen van meer volgers. Normaal gesproken zal jouw aantal volgers structureel blijven stijgen als je blijvend nieuwe, unieke en waardevolle tweets verstuurd.

Toch kan het een tijd duren, voordat je een volgerbasis hebt opgebouwd die voor een structurele groei aan bezoekers en/klanten zal zorgen.

Er zijn een aantal manieren om het aantal volgers op Twitter te vergroten. Zo kan je Twitter promoten op je website, in je mail en op andere sociale media.

Lees ook:

 

  • Hoe krijg je meer volgers op Twitter?

 

Twitter op je website plaatsen

Een effectieve manier om van een nieuwe bezoeker een blijvende bezoeker te maken is door die persoon te binden met jouw organisatie. Dit kan onder andere door Twitter op je eigen website te weergeven.

Volgknop op je website

Het plaatsen van een Twittervolgknop is een van de meest gebruikte middelen om de bezoekers van je website te binden met jou en jouw organisatie. Via een simpele widget of plugin kan je zo’n volgknop op je website plaatsen.

Hoe doe je dit? Lees dan;

 

  • Twitter volgknop op je website plaatsen

 

Twitter feed op je site

Een andere manier om de bezoekers te interesseren om jouw twitteraccount te volgen, is door het toevoegen van een Twitterfeed. Een Twitterfeed bestaat uit jouw laatste tweets en een volgknop. Zo kan de bezoeker gelijk zien waar jij over twittert en of jouw twitteraccount interessant genoeg is om te volgen.

Lees ook:

 

  • Twitter feed op je website plaatsen

 

Statistieken en groei inzien

Eén van de manieren om de effectiviteit van jouw account te meten is door naar de statistieken te kijken. Twitter geeft helaas geen statistieken weer, maar er zijn zat websites en applicaties die dat wel doen. Bijvoorbeeld Socialbro en Hootsuite.

Twitter management systemen

Wanneer je Twitter professioneel en effectief wilt inzetten, dan is het verstandig om gebruik te maken van een management systeem. Met een management systeen, zoals Hootsuite en Tweetdeck, kan je gemakkelijk tweets indelen, hashtags volgen, meerdere accounts beheren en lijsten maken.

Lees ook:

Tweets afschermen

Een deel van elke zakelijke twitteraar heeft twee accounts. Een zakelijke en een prive account. Dit doen zij omdat de Twitteraccount de professionaliteit en betrouwbaarheid van een organisatie weerspiegeld.

Hoewel persoonlijke tweets regelmatig gewaardeerd worden (dan leren ze ook de persoon achter het bedrijf kennen), kan een overvloed van persoonlijke tweets men afschikken om jou te volgen (zo zal de toegevoegde waarde van het volgen van account  met te veel persoonlijke tweets dalen).

Het gaat allemaal om het vinden van een balans. Bijvoorbeeld 80% zakelijk en 20% persoonlijk.

De persoonlijke twitteraccount zou je dan bij de instellingen van Twitter kunnen afschermen. Zo kunnen anderen, die jou niet volgen, niet zien wat je tweet.

Lees ook:

Heb je vragen omtrent de Twitter handleiding? Laat dan een reactie met de vraag achter!