Ebook marketing | Hoe kan je een ebook inzetten?


Een ebook kan een heel sterk online marketingmiddel zijn. Wanneer je een ebook goed inzet kan je nieuwe bezoekers naar jouw website trekken, die nieuwe bezoekers binden met jouw organisatie en heb je de kans om jouw kennen en kunnen te laten zien.

Buiten dat hoeft het uitgeven van een ebook niets te kosten. Laten we wat dieper ingaan op de mogelijkheden van ebook marketing.

Waarom een ebook uitgeven?

Emailadressen verzamelen

Met een online nieuwsbrief kan je structureel communiceren naar een doelgroep die interesse heeft in informatie en/of producten omtrent jouw niche (markt). Maar het verzamelen van e-mailadressen is helaas niet altijd even makkelijk. Om een boost te geven aan jouw nieuwsbrief inschrijvingen, kan je een ebook gratis weggeven.

Geheel gratis natuurlijk niet. Ze krijgen de e-book als ze zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Dit kan vaak dat extra duwtje in de rug voor de bezoeker zijn om zich toch voor jouw nieuwsbrief in te schrijven. Wie wilt er nou niet gratis informatie?

Kennis en expertise laten zien

Maar het uitgeven van een ebook moet niet enkel zijn voor het verzamelen van e-mailadressen. Wanneer men jouw ebook downloaden, geven ze tijd aan jou. Je kan het vergelijken met een gratis presentatie of seminar dat je aan de bezoeker geeft. Je krijgt de kans om jouw verhaal te vertellen, maar boven dat om jouw kennis en expertise te laten zien.

Passief inkomen verdienen met een ebook

Stel je hebt heel erg lang en hard gewerkt aan een ebook. Dan zou je kunnen denken dat het te veel is om gewoon gratis weg te geven. Je zou er dan voor kunnen kiezen om er een bepaald bedrag er voor te vragen. Veel niche markteers doen dit. Zij vragen een bedrag dat ligt tussen de 10 en 70 voor een uitgebreid ebook dat een bekend probleem oplost (vaak zijn dit stap voor stap handleidingen). Wanneer je jouw ebook goed promoot kan het voor een passief inkomen zorgen.


Introductie voor een groter project/dienst/ebook

Buiten het verzamelen van e-mailadressen en het tonen van jouw kennen en kunnen kan je jouw ebook ook inzetten om een grotere, betaalde dienst of ebook te introduceren. Zo kan je met gratis kwalitatieve informatie behoefte creëren voor de betaalde dienst.

Ruilen voor een Tweet

Je kan een e-book ook inzetten om meer naamsbekendheid te genereren. Je kan namelijk met de tool Pay With a Tweet jouw e-book zichtbaar maken wanneer men de pagina deelt. Zo wordt jouw e-book bij elke nieuwe lezer gepromoot bij zijn of haar gehele netwerk. Dit kan voor een sneeuwbaleffect zorgen. Steeds meer mensen komen dan in aanraking met jouw e-book en jouw website.

Een combinatie

Maar de kracht van een e-book blijft juist de combinatie van de bovenstaande redenen. Je krijgt een e-mailadres, waarmee je structureel kan communiceren naar de doelgroep, je creëert behoefte voor een betaald product en je toont jouw kennis en expertise.