Hoe maak ik een korte en lange concurrentieanalyse voor websites

Hoe maak ik een korte concurrentie analyse voor een website

Maak een tabel van de belangrijkste aspecten van een website. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Home
  • Navigatie
  • Design
  • Inhoud
  • Interactie
  • Leesbaarheid
  • Vindbaarheid in de zoekmachine
  • Technische kwaliteit
  • Totaal indruk

Beoordeel vervolgens de website van de concurrentie op de volgende punten. Vul vervolgens onder de opsomming een korte beschrijving van de sterkten en zwakten van de website.

Hoe maak ik een lange concurrentie analyse voor een website?

Een lange concurrentie analyse is in het principe hetzelfde als de korte, maar dan uitgebreider.
Je maakt eerst weer opsomming van alle aspecten, maar hier blijft het niet bij. Bij elk aspect vul je meerdere details in. Zo kan je bij het design vragen: in welke mate draagt het ontwerp bij aan de herkenbaarheid van het bedrijf of product of hoe consistent is de stijl in de site doorgevoerd.
Op de homepage kan je jezelf afvragen hoe de eerste indruk was, hoe snel de pagina laadde en was alle informatie duidelijk te vinden.

Een goed punt is om samen met de opdrachtgever de concurrentieanalyse te doen. Bereid je je dan wel goed voor en let tijdens de concurrentieanalyse op de reactie van de opdrachtgever. Dit kan je de veel waardevolle informatie opleveren, van wat hij verwacht en wat hij niet leuk vind.

Lees meer over het beter vindbaar maken van de website in de zoekmachine