Website hoog in Google


Website hoog in Google

Het hoger in Google komen met jouw website, wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd.

Zoekmachines streven erna dat elke website hoge kwaliteit inhoud bevat en gebruiksvriendelijk zijn. Dus hoe gebruiksvriendelijker jouw website is hoe hoger jouw website komt. Zoekmachine optimalisatie bestaat uit on-page optimalisatie, technische optimalisatie en linkbuilding.

Jouw website in de top 10

In dit artikel worden de belangrijkste aspecten van zoekmachine optimalisatie besproken.

Wanneer je alle tips toepast, zit er een top 10 positie in voor jouw webpagina. Wanneer je jouw website vindbaar wil maken op een zoekwoord waar heel veel en sterke concurrentie zit. Dan wordt er geadviseerd om een zoekmachine professional in te schakelen, of heel veel tijd in het optimaliseren te investeren. Wanneer je nog geen website hebt, kan je hier lezen hoe je een website gratis maakt.

Webteksten optimaliseren

On-page optimalisatie is de optimalisatie van de inhoud van de webpagina.

De inhoud van een webpagina kan bestaan uit tekst, afbeeldingen en video’s. Mensen die op jouw website via de zoekmachine komen, zoeken naar productinformatie of overige informatie. Het is dus de bedoeling dat er genoeg relevante informatie over het onderwerp op de webpagina staat. Meer dan 300 woorden is een goed richtpunt.

De webtekst moet ook goed leesbaar zijn. Een lap tekst zonder opmaak is niet goed leesbaar en dus niet gebruiksvriendelijk. De zoekmachine geeft daarom ook waarde aan de opmaak van jouw tekst.

  • Gebruik koppen, zodat de bezoeker zich snel kan oriënteren
  • Geef afbeeldingen ook een naam in de alt tags. Zo kunnen mensen die de afbeelding niet kunnen laden, wel zien wat voor soort afbeelding het is.
  • Gebruik bulletpoints om dingen op te sommen
  • Gebruik vet en/of cursief om het belangrijkste woord(en) op te laten vallen (niet te veel gebruiken)


Hoog op jouw gekozen zoekwoorden

Je wilt vindbaar worden op een bepaald woord, maar hoe doe je dat?

In principe heb je al een tekst geschreven over dat woord (zoekwoord/keyword). De volgende stap is om de tekst na te lezen en te kijken of de bezoeker/zoekmachine ook weet dat de tekst over dat woord gaat. Kijk daarom hoe vaak dat woord in de tekst voorkomt.

Waarop wil je gevonden worden?

Probeer het woord waarop je vindbaar wil worden in de zoekmachine een aantal keer terug te laten komen (2-5 keer (ligt aan de hoeveelheid tekst)).

De zoekmachine kan de koppeling leggen tussen synoniemen van het woord en woorden die te maken hebben het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden. Woorden met een opmaak (bijvoorbeeld koppen en vetgedrukte woorden) krijgen meer waarde toegedeeld dan normale woorden. Zorg er dus bijvoorbeeld voor dat het zoekwoord of een synoniem ervan in de koppen staan.

Gevonden worden in Google

De titel en meta- description wordt niet getoond in de webtekst zelf, maar op de resultatenpagina van de zoekmachine.

De titel dient dan als visitekaartje en de meta-description als uitleg. De bezoeker wilt weten waar de webtekst over gaat, dus zet het keyword of/en een synoniem in de titel en in de meta-description.

Technische optimalisatie van je website

Bij technische optimalisatie gaat het om de techniek achter de website.

Gebruikers en dus de zoekmachine willen dat jouw webtekst makkelijk te bereiken is. Dus zorg ervoor dat je een schone code en een duidelijke url hebt. Een schone code zorgt voor een snelle website. De meeste nieuwe websites zijn al redelijk technisch geoptimaliseerd. Bekijk dus de code, test je website en bekijk hoe belangrijk technische optimalisatie is voor jouw website.

Jouw website hoog Google door links

Naast de inhoud is linkbuilding erg belangrijk.

Linkbuilding is het zetten van links naar jouw website. De zoekmachine kan zien aan de hoeveelheid en de kwaliteit links naar jouw website, hoe waardevol jouw website is (mensen linken namelijk naar webpagina’s die interessant zijn voor hun bezoekers).
Linkbuilding is in principe het natuurlijke proces van de links naar jouw website versnellen. Het is voor jouw en de zoekmachine belangrijk dat er relevante bezoekers komen naar jouw website.

Zoeken om gevonden te worden

Daarom moet je juist zoeken naar websites waar je een link op kan plaatsen die over hetzelfde onderwerp gaan, waar jij op gevonden wilt worden.

Hoe beter en populairder de website is waar de link naar jouw website op staat, hoe meer waarde de link heeft. Linkbuilding zorgt dus niet alleen voor een hogere positie, maar ook voor waardevolle bezoekers vanuit de websites waar jouw link op staat.

Waar moet de website aan voldoen?

  • – Een relevante webpagina(over hetzelfde onderwerp)
  • – Een pagina met veel tekst (dus ook goed geoptimaliseerd)
  • – Er staan niet teveel links op de pagina
  • – Een pagina met veel bezoekers
  • – Een pagina met veel links (kan je de Pagerank als metingsmiddel gebruiken)
  • – De link moet niet no-follow zijn
  • – Hoe hoger de link staat hoe beter (het liefst in de webtekst zelf)
  • Een link hoeft niet aan alle voorwaarde te voldoen (wel dat het geen no-follow is), maar je moet de waarden in je achterhoofd houden. Aan hoe meer waarde jouw link voldoet, hoe meer waard die is. Dus weeg het goed af. Een goede link kan 100 keer meer waard zijn dan een slechte link.

Wanneer je al deze tips opvolgt en hard werkt aan zoekmachine optimalisatie komt jouw website hoog in Google!

Een complete handleiding kan je vinden op: Hoe maak ik een website?

Leave a Reply