Vindbaarheid website vergroten
Je wilt de vindbaarheid van jouw website in Google vergroten.
Het zorgen dat je website hoger in Google komt heet zoekmachine optimalisatie (
SEO). In dit artikel bespreken we een
aantal methoden hoe je jouw website gebruiksvriendelijker maakt voor de bezoeker en dus ook voor de zoekmachine.
Vindbaarheid van jouw website on-page en off-page
De zoekmachine en de bezoeker moeten in een oogopslag zien waar
jouw website over gaat.
Er zijn diverse methoden om dit duidelijk te maken voor de bezoeker en de zoekmachine. Maar bezoek eerst jouw eigen website eens en kijk alsof je een nieuwe bezoeker bent naar jouw website.
Zie je de termen duidelijk staan op de pagina waarop je gevonden wilt worden?
Waarschijnlijk niet (anders zou je ook niet zoeken naar informatie =) ). Als je het wel duidelijk kan zien, ligt het waarschijnlijk aan andere aspecten van zoekmachine optimalisatie, bijvoorbeeld de gekozen term waarop je gevonden wilt worden, linkbuilding of de techniek van je website. Maar we gaan weer over naar hoe je jouw inhoud kan optimaliseren, zodat de
vindbaarheid van jouw website in Google wordt vergroot.
Er zijn een aantal aspecten die geoptimaliseerd moeten worden voor de zoekmachine.
- De headers (de koppen)
- De eerste en laatste alinea
- Teksteigenschappen
De headers (de koppen) in jouw website
Met het gebruik van headers kan je heel gemakkelijk aan de bezoeker laten zien, waar jouw website over gaat.
Er zijn tientallen diverse koppen, maar de belangrijkste zijn (H1, H2, H3 en H4). In HTML doe je dit: <h1> Kop </h1>. De koppen kan je het best gebruiken voor het begin van elke alinea.
Logische volgorde
Elke soort header heeft een aparte waarde.
Zo wordt de H1 (header 1) groter, dus duidelijker en als belangrijker gezien door de zoekmachine dan een header 2, 3 of 4. Toch heeft het geen zin om alleen header 1 te gebruiken. Dus gebruik headers hetzelfde als een inhoudsopgave. Het hoofdonderwerp geef je een H1, de termen die hieronder vallen een H2 en als er alinea’s vallen onder een H2 term, dan geef je die een H3.
Vaak is een H1, twee of 3 H2 en misschien een paar H3 tags voldoende op jouw website overzichtelijk te maken voor de zoekmachine.
De eerste en laatste alinea
Stel je voor je bent een nieuwe bezoeker die op
jouw website komt.
Hij of zij leest dan de eerste alinea door. Het is logisch dat in de eerste alinea ook het woord (zoekterm) voorkomt waar jij op hebt gezocht. Wanneer dit niet zo is, kan de bezoeker denken dat hij op de verkeerde pagina is beland. Dus verwerk een keer de term waar je gevonden op wilt worden in de eerste alinea.
Verder moet de zoekmachine ook weten dat de hele webpagina over de zoekterm gaat en niet begint over webdesign en eindigt op bijvoorbeeld tijgers. Zorg dus ook dat je gekozen zoekterm of een synoniem daarvan in de laatste alinea terugkomt.
Teksteigenschappen voor de zichbaarheid
Ook met teksteigenschappen kan je de content (inhoud) gebruiksvriendelijk maken.
Teksteigenschappen zijn bijvoorbeeld: bold, cursief en onderstrepen. Vaak gebruik je een teksteigenschap om aan te geven dat het een belangrijke zin is in het verhaal. Zo ziet de zoekmachine het ook. Wanneer jij relevante termen (synoniemen van jouw gekozen keyword) een teksteigenschap geeft, dan ziet de bezoeker en de zoekmachine dat die zin belangrijker is dan andere zinnen.
Wanneer je deze verbeterpunten heb doorgevoerd, heb je
een goede basis om de vindbaarheid van jouw website in Google te vergroten.
Lees ook: