Iedereen kan tegenwoordig een website maken met programma’s zoals WordPress en Joomla!. De volgende stap is het genereren van bezoekers, met een hoge van een hoge positie. Het optimaliseren en promoten van een website wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd.
Hoge positie in Google
Er bestaan helaas geen trucjes om je website hoger te laten scoren in Google, maar wanneer je gebruiksvriendelijk nadenkt is het makkelijker om hoger te scoren dan elke website die niet aan zoekmachine optimalisatie doet en soms hoger dan websites die zoekmachine optimalisatie bureaus inschakelen. Je hebt één groot voordeel ten opzichte van websites die het uitbesteden. Wat dan? Jij kent jouw website, product of dienst namelijk beter dan een medewerker van een bureau die ergens anders is in gespecialiseerd. Teksten die met kennis, verstand en gevoel zijn geschreven werken beter in alle opzichten dan algemene teksten die feitelijk niks zeggen.Een hoge positie op relevante keywords
De volgende stap is het schrijven van teksten waarop de bezoeker zoekt. Je hebt namelijk niets aan een top 3 positie als de potentiele bezoeker niet op die termen zoekt. Zoektermen worden ook wel keywords genoemd. We gaan het dus hebben over een keyword analyse. Hoe jij relevante keywords kan vinden, zodat je teksten kan schrijven voor keywords waarop gevonden wordt. Zo kom je hoger in Google op relevante termen die ook bezoekers opleveren.Beter 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht
Wat voor soort keyword analyse je uitvoert ligt aan jouw website, dienst of product. Hoe meer concurrentie er is op de keywords waar jij gevonden op wilt worden, hoe uitgebreidere keyword analyse je moet uitvoeren om relatief makkelijk bezoekers te krijgen. Je kan beter op de derde plek staan voor een keyword die 50 bezoekers per maand oplevert dan op de 25ste positie op een keyword die 1000 bezoekers per maand oplevert (mensen zoeken vaak niet verder dan pagina 1). Wanneer je veel concurrentie hebt, kan je je beter richten op 10 diverse keywords (en dus 10 pagina’s) die weinig bezoekers per pagina opleveren dan alle aandacht op een moeilijke keyword waar je heel erg lastig (kost veel (heel veel) tijd) hoger scoort in Google.Simpele keyword analyse
Een simpele keyword analyse doe je door een mindmap van jouw website, product of dienst te maken. Je schrijft in het midden van een A4 de dienst, product of term waar je gevonden op wilt worden. Vervolgens schrijf je alles om de term heen wat er mee te maken heeft. Probeer hierbij aan de bezoeker te denken. Wat wilt hij/zij zien op jouw website en waar heeft hij of zij behoefte aan? Voorbeeld van een mindmap voor deze webpagina:- wat is zoekmachine optimalisatie?
- waarom hoger ranken in Google
- feiten over hoger ranken in Google