In het algemeen zijn er 3 aspecten die geoptimaliseerd moeten worden om hoger in Google ranking te komen.
Deze aspecten zijn linkbuilding, techniek en content. De laatste jaren is er nog een aspect bijgekomen. Social Media. Dit aspect telt in de toekomst nog meer bij het hoger komen in Google ranking.
Bij linkbuilding heeft elke link een specifieke waarde. De waarde wordt bepaald door middel van de populariteit en relevantie van de webpagina waar jouw link op staat.
Een zwakte punt van linkbuilding is dat alleen webmasters (mensen met een website) een stem/link kunnen geven. De populairteit van een webpagina wordt dan bepaald door een relatieve kleine doelgroep van het internet.
Bijna iedereen heeft tegenwoordig een social media profiel. Bij elk profiel je berichten met links plaatsen, een eigen link neerzetten en personen en bedrijven volgen.
Bij Twitter volg je mensen, bij Facebook kan je mensen en bedrijven ‘Liken’ en bij Google+ kan je mensen en bedrijven in jouw kringen plaatsen en +1’s uitdelen.
Hoger in Google door Social Media
Met social media heeft iedereen een stem en kan websites populairder maken. Hoe meer mensen dit doen, hoe betrouwbaarder de zoekresultaten worden als social media een belangrijke rankingfactor wordt voor Google. Momenteel wordt het wel meegerekend, maar nog niet zo veel als de andere aspecten (linkbuilding, content en techniek) Dit komt voornamelijk omdat social media relatief nieuw is. De nieuwe rankingfactoren moeten eerst doorgrondig worden getest, voordat het een rankingfactor wordt die veel invloed wordt en kan zorgen dan je hoog ik Google komt. Elke ‘like’ en ‘volger’ heeft een specifieke waarde. Sommige likes of volgers zijn veel meer waard dan andere likes en volgers. De waarde van de like en volger wordt bepaald door de relevantie. Zo is de like van een model op een website van een ‘kledingwinkel’ meer waard dan een stem van een redacteur bij een website van een ‘kleidingwinkel’, maar ook zo omgekeerd. Het gaat om relevantie.- Hoe populairder de persoon (hoe meer volgers hij zelf heeft), hoe meer zijn stem waard is.
- Hoe meer het profiel van een persoon (bio en berichten) aansluit op zijn stem, hoe meer waard die is.
- Heeft de persoon die de stem geeft ook relevante likes en volgers over hetzelfde onderwerp.
- Hoe vollediger het profiel van de persoon die de stem uitgeeft (dus betrouwbaarder is) hoe meer waard de stem is.