Beter vindbaar in Google
De zoekmachine kijkt naar meer dan 200 factoren bij de bepaling van de positie in de zoekmachine.
Twee belangrijke factoren die je kunnen helpen om jouw website beter vindbaar te maken in Google zijn de titel en de meta description.
De meta description telt officieel niet mee als rankingfactor, maar heeft op meerdere manieren wel invloed op jouw ranking. De meta description is de beschrijving van jouw website in de resultaten pagina van de zoekmachine (SERP (Search engine result page). Onder de titel staat de meta-description.
De lengte van een meta-description lijkt op die van een tweet. Je kan ongeveer 140-170 tekens kwijt in de beschrijving.
Invloed van meta-description op de vindbaarheid van jouw website
Je kan met de beschrijving de mogelijke bezoeker overhalen om jouw website te bezoeken. Meestal wordt er in beschreven wat er te vinden is op jouw website. De bezoeker weet na het lezen wat hij kan vinden op de pagina. Wanneer hij of zij klikt is de kans klein dat hij of zij gelijk de pagina verlaat (de bouncepercentage). De bouncepercentage en de bestede tijd op jouw website door de bezoeker zijn wel rankingfactoren. Dus jouw meta description kan indirect invloed hebben op de vindbaarheid van jouw website in Google.Jouw visitekaartje beter vindbaar in Google
De titel is jouw visitekaartje in de SERP (resultatenpagina). Vaak scannen de bezoekers van de SERP’s alleen de titels. Wanneer jouw titel de vraag van de bezoeker beantwoord of de bezoeker prikkelt, kan jouw website hoger in Google komen. Een belangrijke rankingfactor van de zoekmachine is de titel. Elk woord in de titel heeft een andere waarden.- De woorden aan het begin van de titel hebben de meeste waarde
- Hoe korter jouw titel, hoe meer waard elk woord in de titel wordt.
- Hoe langer jouw titel, hoe minder waarde elk woord in de titel krijgt