Als marketeer, webmaster of ondernemer wil je het maximale uit jouw marketingacties halen. Dankzij deze optimalisatie tips voor jouw landingspagina’s kan je de conversie op jouw website gericht en structureel verhogen.
Alle conversie optimalisatie tips in 1 infographic
De tips zijn gebaseerd op de infographic over conversie van Hubspot. P.S. De infographic kan je onderaan ook vinden.
Laten we beginnen bij de eerste punt!
Eén duidelijke knop
Eén van de redenen dat een landingspagina beter converteert dan andere pagina’s is dat er maar een duidelijke call to action is. De bezoeker wordt niet afgeleid door tientallen mogelijkheden en keuzes. Gewoon een knop om het koopproces te beginnen. Bij de call to action geldt; size does matter. Maak dus jouw call to action groot, mooi en goed zichtbaar.
Weghalen barrières
Elke bezoeker heeft zijn twijfels en vraagtekens. Het is daarom essentieel om die twijfels en vraagtekens, de barrières, weg te halen. Onderzoek dus wat de bezoeker zich afvraagt bij het bestellen van een dienst of een product en beantwoord deze vragen. Maak verder het koopproces eenvoudig. Geen lange en onnodige gegevens vragen.
Beloftes nakomen
Een van de belangrijkste optimalisatie werkzaamheden is het minimaliseren van het verschil tussen hetgeen waarmee je adverteert en wat je levert. Kom dus je beloftes na en beloof geen dingen die je niet na kan komen. Hoe beter je de belofte nakomt hoe meer personen overtuigt raken van jouw product of dienst.
- Laat de titel van je advertentie overkomen met de titel van de landingspagina
A/B testen
Voor elke titel, alinea en afbeelding zijn er tientallen mogelijk interessante varianten. Welke werkt het beste voor jouw bezoekers? Dankzij A/B Tests kan je eenvoudig twee variabelen testen en op basis van harde cijfers jouw website optimaliseren.
Sociaal bewijs
Hoe betrouwbaar je ook bent, personen blijven skeptisch wanneer je over de kwaliteit van jouw diensten spreekt. Ze horen het graag ook van anderen. Met testimonials, reviews en referenties creëer je vertrouwen en bewijs dat anderen een positieve ervaring hebben met jouw diensten, producten of services.
Met sociaal bewijs is het belangrijk dat je een mix van geloofwaardigheid en bekendheid creëert Een zeer positieve review van een klein bedrijf creëert minder vertrouwen dan een redelijk positieve review van een groot bekend bedrijf.
Segmenteren
Niet iedereen is hetzelfde en houdt van hetzelfde. Waarom zou je dan één product of pagina voor iedereen aanbieden. Je kan segmenteren op leeftijd, geslacht en locatie, maar ook op interesses, vakgebied en hobby’s. Hoe beter je verhaal en product bij jouw doelgroep aansluit hoe hoger je conversie zal zijn.
- Maak dus voor iedereen grote doelgroep een specifieke en persoonlijke landingspagina.
Bellen of mailen
Niet iedereen bestelt een product of dienst zonder contact te hebben met het bedrijf. Door op je landingspagina aan te geven dat je gemakkelijk kan bellen, mailen of chatten om vragen beantwoord te krijgen, creëer je meer vertrouwen bij de bezoeker.
Interactief
Video’s kunnen de conversie op een website enorm verhogen. Zo verhoogt een video de bezoeksduur en hebben ze langer de tijd om jouw boodschap te laten doordringen. Een video met een persoon erin komt betrouwbaarder over en sommige bezoekers kijken liever dan dat ze lezen.