Hoge positie in Google

Iedereen kan tegenwoordig een website maken met programma’s zoals WordPress en Joomla!. De volgende stap is het genereren van bezoekers, met een hoge van een hoge positie. Het optimaliseren en promoten van een website wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd.

Hoge positie in Google

Er bestaan helaas geen trucjes om je website hoger te laten scoren in Google, maar wanneer je gebruiksvriendelijk nadenkt is het makkelijker om hoger te scoren dan elke website die niet aan zoekmachine optimalisatie doet en soms hoger dan websites die zoekmachine optimalisatie bureaus inschakelen. Je hebt één groot voordeel ten opzichte van websites die het uitbesteden. Wat dan? Jij kent jouw website, product of dienst namelijk beter dan een medewerker van een bureau die ergens anders is in gespecialiseerd. Teksten die met kennis, verstand en gevoel zijn geschreven werken beter in alle opzichten dan algemene teksten die feitelijk niks zeggen.

Een hoge positie op relevante keywords

De volgende stap is het schrijven van teksten waarop de bezoeker zoekt. Je hebt namelijk niets aan een top 3 positie als de potentiele bezoeker niet op die termen zoekt. Zoektermen worden ook wel keywords genoemd. We gaan het dus hebben over een keyword analyse. Hoe jij relevante keywords kan vinden, zodat je teksten kan schrijven voor keywords waarop gevonden wordt. Zo kom je hoger in Google op relevante termen die ook bezoekers opleveren.

Beter 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht

Wat voor soort keyword analyse je uitvoert ligt aan jouw website, dienst of product. Hoe meer concurrentie er is op de keywords waar jij gevonden op wilt worden, hoe uitgebreidere keyword analyse je moet uitvoeren om  relatief makkelijk bezoekers te krijgen. Je kan beter op de derde plek staan voor een keyword die 50 bezoekers per maand oplevert dan op de 25ste positie op een keyword die 1000 bezoekers per maand oplevert (mensen zoeken vaak niet verder dan pagina 1). Wanneer je veel concurrentie hebt, kan je je beter richten op 10 diverse keywords (en dus 10 pagina’s) die weinig bezoekers per pagina opleveren dan alle aandacht op een moeilijke keyword waar je heel erg lastig (kost veel (heel veel) tijd) hoger scoort in Google.

Mindmapping voor hogere positie afbeeldingSimpele keyword analyse

Een simpele keyword analyse doe je door een mindmap van jouw website, product of dienst te maken. Je schrijft in het midden van een A4 de dienst, product of term waar je gevonden op wilt worden. Vervolgens schrijf je alles om de term heen wat er mee te maken heeft. Probeer hierbij aan de bezoeker te denken. Wat wilt hij/zij zien op jouw website en waar heeft hij of zij behoefte aan? Voorbeeld van een mindmap voor deze webpagina:
  • wat is zoekmachine optimalisatie?
  • waarom hoger ranken in Google
  • feiten over hoger ranken in Google
Je kan ook denken aan de volgende termen: offerte …, stadsnaam, regionaam, maar ook andere vragen die gesteld kunnen worden bij de zoekterm. Lees ook:

Hoeveel potentiële bezoekers op jouw website per positie

De volgende stap is deze termen in de Google keyword tool te zetten. Met de Google Keyword tool kan je kijken hoeveel mensen op een keyword zoeken. Verder geeft de tool ook suggesties van andere interessante en relevante keywords die je kan gebruiken. Aan de rechterkant van de tool kan je keizen tussen ‘breed’ en ‘exact’. Selecteer exact, met exact zoeken, krijg je de aantallen te zien die daadwerkelijk met die term zoeken die jij hebt ingevuld in plaats van alle termen die gerelateerd zijn aan de term. Bij de Google Keyword tool zie je ook een tabel met de concurrentie. Deze concurrentie gaat over de concurrentie op Google Adwords (betaalde advertenties), wel geeft de concurrentie een beeld hoe hevig er geconcurreerd wordt op de zoekterm. Probeer een aantal keywords te selecteren waarbij je een redelijk aantal mogelijke bezoekers hebt en waar de concurrentie het laagst is. Met deze methode kan je voor zoektermen waarbij niet hevig geconcurreerd wordt interessante keywords vinden, waardoor jij een hogere positie in Google kan krijgen.

Geen tijd?

Heb je geen tijd om de basics te leren en wil je gelijk aan de slag? Dan is een zoekmachine optimalisatie adviesrapport geschikt voor je. Heb je helemaal geen tijd om jouw website te optimaliseren en te promoten, maar wil je wel goed gevonden worden in Google? Besteedt het dan uit.