Beter vindbaar in Google

Beter vindbaar in Google

De zoekmachine kijkt naar meer dan 200 factoren bij de bepaling van de positie in de zoekmachine.

Twee belangrijke factoren die je kunnen helpen om jouw website beter vindbaar te maken in Google zijn de titel en de meta description.

De meta description telt officieel niet mee als rankingfactor, maar heeft op meerdere manieren wel invloed op jouw ranking. De meta description is de beschrijving van jouw website in de resultaten pagina van de zoekmachine (SERP (Search engine result page). Onder de titel staat de meta-description.

De lengte van een meta-description lijkt op die van een tweet. Je kan ongeveer 140-170 tekens kwijt in de beschrijving.

Invloed van meta-description op de vindbaarheid van jouw website

Je kan met de beschrijving de mogelijke bezoeker overhalen om jouw website te bezoeken. Meestal wordt er in beschreven wat er te vinden is op jouw website. De bezoeker weet na het lezen wat hij kan vinden op de pagina. Wanneer hij of zij klikt is de kans klein dat hij of zij gelijk de pagina verlaat (de bouncepercentage). De bouncepercentage en de bestede tijd op jouw website door de bezoeker zijn wel rankingfactoren. Dus jouw meta description kan indirect invloed hebben op de vindbaarheid van jouw website in Google. Google Onderzoek vindbaarheid afbeelding

Jouw visitekaartje beter vindbaar in Google

De titel is jouw visitekaartje in de SERP (resultatenpagina). Vaak scannen de bezoekers van de SERP’s alleen de titels. Wanneer jouw titel de vraag van de bezoeker beantwoord of de bezoeker prikkelt, kan jouw website hoger in Google komen. Een belangrijke rankingfactor van de zoekmachine is de titel. Elk woord in de titel heeft een andere waarden.
  • De woorden aan het begin van de titel hebben de meeste waarde
  • Hoe korter jouw titel, hoe meer waard elk woord in de titel wordt.
  • Hoe langer jouw titel, hoe minder waarde elk woord in de titel krijgt
Wanneer je een heel artikel schrijft over de zoekterm waar je op gevonden wilt worden, is het ook logisch dat de zoekterm in de titel voorkomt. Zo weet de bezoeker en de zoekmachine dat de pagina over de zoekterm gaat en niet over andere onderwerpen.

Beter vindbaar in de SERPS's

Een voorbeeld van een goede titel is:  “zoekterm(en), plaatsnaam/categorie en de naam van de website”. Hoef je geen naamsbekendheid te genereren of is jouw artikel geschikt voor iedereen uit Nederland? Dan kan je ook kiezen om alleen de zoektermen in de titel gebruiken. Een combinatie van een informatieve en prikkelende titel werkt vaak het beste. Wanneer je de titel en de meta-description geoptimaliseerd hebt, dan ben je een eind op weg bij het vindbaar maken van jouw website in Google. Lees ook: