Wat is het effect van kleurgebruik bij het koopgedrag

Elke kleur heeft een betekenis.

En elk aspect dat voor een associatie zorgt, heeft invloed op het gedrag.

Hoewel de meeste webshop eigenaren wel letten op de plaatsing van de afbeelding, de overtuiging van de webteksten en de call to action wordt het te weinig rekening gehouden met het kleurgebruik.

Het gebruik van de juiste kleuren bij de juiste producten of diensten kan de conversie laten stijgen.

Invloed kleurgebruik bij Koopgedrag

Kissmetrics heeft een infographic gepubliceerd over het effect van kleuren op het koopgedrag.

Uit een onderzoek is gebleken dat consumenten bij de lancering van een nieuw product voornamelijk (93%) letten op de uitstraling van het product. Wanneer er meerdere dezelfde producten zijn, koopt 85% van de consumenten het product met de kleur die hun het best aanspreekt.

Invloed naamsbekendheid

Het kleurgebruik heeft ook invloed op de naamsbekendheid. Zo vergroot het gebruik van duidelijke kleuren die geassocieerd met het bedrijf kunnen worden, de herkenning van een merk met 80%.

Hoewel dezelfde kleuren in diverse landen voor een andere associatie zorgen, zijn de associaties in de meeste westerse landen hetzelfde.

Betekenis en associatie kleuren

Kleur

Associatie

Waar gebruiken?

Geel Optimistisch en Jong Snel de aandacht grijpen
Rood Energie Wanneer je urgentie moet creëren
Blauw Betrouwbaarheid en veiligheid Banken en bedrijven
Groen Rijkdom en rust Om een rustgevoel te creëren
Oranje Agressie Call to Action knoppen
Roze Romantisch en vrouwelijk Vrouwelijke producten
Zwart Kracht Dure en luxe producten
Paars Zacht en kalmte Verzorgingsproducten


Soorten klanten

Het kleurgebruik van jouw (web)winkel heeft invloed op het soort klanten dat je krijgt.

Zo zorgen rood, oranje, zwart en licht/donker blauw voor impulsieve kopers. Donkerblauw en groen zorgen voor kopers met een budget. Verder lichtblauw en roze trekken traditionele kopers aan.

Website en kleurgebruik

Uit de studie is ook gebleken dat 42% van alle bezoekers van een webshop hun mening baseren op het gehele design.

 

Invloed kleur