Elke kleur heeft een betekenis.
En elk aspect dat voor een associatie zorgt, heeft invloed op het gedrag.
Hoewel de meeste webshop eigenaren wel letten op de plaatsing van de afbeelding, de overtuiging van de webteksten en de call to action wordt het te weinig rekening gehouden met het kleurgebruik.
Het gebruik van de juiste kleuren bij de juiste producten of diensten kan de conversie laten stijgen.
Invloed kleurgebruik bij Koopgedrag
Kissmetrics heeft een infographic gepubliceerd over het effect van kleuren op het koopgedrag.
Uit een onderzoek is gebleken dat consumenten bij de lancering van een nieuw product voornamelijk (93%) letten op de uitstraling van het product. Wanneer er meerdere dezelfde producten zijn, koopt 85% van de consumenten het product met de kleur die hun het best aanspreekt.
Invloed naamsbekendheid
Het kleurgebruik heeft ook invloed op de naamsbekendheid. Zo vergroot het gebruik van duidelijke kleuren die geassocieerd met het bedrijf kunnen worden, de herkenning van een merk met 80%.
Hoewel dezelfde kleuren in diverse landen voor een andere associatie zorgen, zijn de associaties in de meeste westerse landen hetzelfde.
Betekenis en associatie kleuren
Kleur |
Associatie |
Waar gebruiken? |
Geel | Optimistisch en Jong | Snel de aandacht grijpen |
Rood | Energie | Wanneer je urgentie moet creëren |
Blauw | Betrouwbaarheid en veiligheid | Banken en bedrijven |
Groen | Rijkdom en rust | Om een rustgevoel te creëren |
Oranje | Agressie | Call to Action knoppen |
Roze | Romantisch en vrouwelijk | Vrouwelijke producten |
Zwart | Kracht | Dure en luxe producten |
Paars | Zacht en kalmte | Verzorgingsproducten |
Soorten klanten
Het kleurgebruik van jouw (web)winkel heeft invloed op het soort klanten dat je krijgt.
Zo zorgen rood, oranje, zwart en licht/donker blauw voor impulsieve kopers. Donkerblauw en groen zorgen voor kopers met een budget. Verder lichtblauw en roze trekken traditionele kopers aan.
Website en kleurgebruik
Uit de studie is ook gebleken dat 42% van alle bezoekers van een webshop hun mening baseren op het gehele design.