Het bouncepercentage is het percentage dat de website, na het bezoeken van een pagina, verlaat. Het wordt onder andere gebruikt bij de beoordeling van de kwaliteit van een webpagina. Een hoog percentage geeft over het algemeen aan dat een pagina niet erg relevant is voor de bezoeker.
Het bouncepercentage kan je berekenen door het aantal bezoekers delen door het aan het aantal bezoekers die maar een pagina bezoekt.
Hoe kan een bezoeker bouncen?
Er zijn meerdere manieren hoe de bezoeker van de webpagina kan weggaan.
- Hij typt een andere URL
- Hij sluit het tabblad
- Hij klikt op Back en verlaat de website
- De persoon klikt op een link naar een andere website toe
Gemiddelde bouncepercentage van een website
Kissmetrix heeft een infographic gemaakt met onder andere het gemiddelde bouncepercentage van een 6tal websites.
Soort pagina |
Gemiddelde bouncepercentage |
Webshops | 20-40% |
Simpele landingspagina | 70-90% |
Portals (zoals MSN) | 10-30% |
FAQ sites en zelfservice websites | 10-30% |
Content websites | 40-60% |
Lead generatie pagina’s | 30-50% |
8 tips om je bouncepercentage te verhogen
- Creëer content die relevant is aan het zoekwoord
- Hou een nummer 1 positie op je merknaam
- Zorg voor een heldere navigatie (menu)
- Leg lastige termen uit (direct of in een FAQ)
- Plaats een search knop
- Verbeter de snelheid van je webpagina (2 sec is gemiddeld/goed)
- Verwijder pop-ups
- Verminder het aantal externe links of laat ze openen in een ander tabblad.
Succes met het verbeteren van je bouncepercentage!