Van linkbuilding naar link earning


De links naar je website zijn voor Google een belangrijk meetinstrument om jouw website te ranken. Het doel van linkbuilding is om relatief verkeer naar jouw website te krijgen. Relatief verkeer betekent dat bezoekers op jouw website komen met een vraag gerelateerd aan jouw websitecontent.

Linkbuilding?

Linkbuilding is simpel gezegd het verkrijgen van links en bezoekers naar jouw website. Goede links naar  jouw website zorgen ervoor dat jouw website een goede ranking krijgt van Google. Elke link krijgt een aantal punten van Google.

Er zijn verschillende soorten links en deze worden dan ook verschillend beoordeeld. Zo zijn organisch verkregen links, dus links van een andere website naar jouw website, meer waard dan een interne link.

Benieuwd naar de waarde van een link? kijk dan hier.


Ontwikkeling van linkbuilding

Voordat de zoekmachines verschenen ging linkbuilding vooral om het verdienen van relevante links die jouw doelgroep naar jouw website bracht.

Met de opkomst van zoekmachines veranderde het spelletje.
Het verkrijgen van relatief verkeer was niet meer het doel van linkbuilding. Het nieuwe doel was zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen,  oftewel een hoge pagerank krijgen.

Het resultaat was dat er veel links werden gebouwd  om veel links te hebben.  Resultaat: Een hogere pagerank, maar minder relatief verkeer naar jouw website.

Google verfijnd de zoekmachine steeds meer en ze lijken sinds de laatste twee jaar en de laatste updates steeds meer het volgende uit te stralen:

“Stop linkbuilding – start linkt earning”

Sinds de laatste updates lijkt Google bepaalde links te straffen. Links die gekocht, geforceerd of gebouwd lijken te zijn zullen misschien niet door Google worden meegeteld in haar pageranking.

Link earning

Door kwalitatieve links te verdienen verkrijg je veel meer relatief verkeer naar jouw website.  Nu is de vraag, hoe verdien ik deze links?

Links verdienen kan heel simpel.

In plaats van het simpel ruilen van links, kan je denken aan een crosspromotion of een partnership met geraleteerde websites. Dit betekent naast meer relatief verkeer ook een meer waardevolle relatie met deze websites. Hier kun je nog veel van jezelf promoten, denk bijvoorbeeld aan guest blogs.

In het wereldje van linkbuilding wordt er helaas veel gespamt via E-mail. Waarin er “gevraagd” wordt om links te plaatsen of om over een website te schrijven. Dit is niet link earning.

Bij het Link earning gaat het onder andere om social sharing, dus het delen van interessante content door middel van facebook, twitter, linkedin etc. Wanneer je deze content deelt is de kans groter dat jouw doelgroep deze te zien krijgt en vervolgens een link geeft naar jouw website.

 

Bekijk hier de video over link earning van Seomoz.