De meest technische stap bij het uitgeven van een E-book is het automatisch verzenden van een E-book, zodra een persoon zich heeft ingeschreven voor jouw nieuwsbrief.
Je kan op twee manieren een E-book automatisch verzenden. Via een Autoresponder en via een welkomst e-mail.
Ebook verzenden via Mailchimp met een Autoresponder
Met een AutoResponder kan je vooraf een gehele flow aan e-mails inplannen en verzenden naar nieuwe inschrijvers. Zo kan je door een eenmalige investering elke nieuwe bezoeker op het juiste pad zetten en het juiste pad zou dan natuurlijk moeten leiden tot het verkopen van een dienst of product.
Als je wat meer tijd overhebt, kan je ook het gehele gedrag van bezoekers bij het lezen van jouw flow aan e-mails analyseren. Aan de hand van je die analyses kan je elke mail op zich optimaliseren en verbeteren. Dus op termijn heb je een flow van e-mails die zonder extra moeite bezoekers converteren naar klanten.
Via de autoresponder kan je dus ook aangeven dat men jouw ebook krijgt in het eerste mailtje. Je kan ze dan een link geven waar ze de ebook kunnen vinden (dan moet je jouw ebook eerst uploaden op je hostingpakket) of je kan de ebook opsturen.
Gratis Ebook verzenden via Mailchimp
Voor kleinere websites is het vaak nog niet rendabel om voor zo’n autoresponder te betalen. Je kan dan ook via een omweg jouw E-book in het eerste mailtje weggeven.
Via Mailchimp heb je de optie ‘Create Form’. Via het Create Form button kan je ook de ‘Final Welcome Email’ aanpassen. De optie ‘Create form’ kan je in het menu vinden wanneer je op de pagina van ‘lists’ bent.
In dit mailtje zou je dus ook een link naar jouw Ebook kunnen zetten.