Webtekst opstellen en optimaliseren | richtlijnen

Een richtlijn voor het opstellen van een sterke webtekst is het aanhouden van de drie onderdelen:

• De inleiding/ lead
• De body
• De footer (afsluitende alinea)

Inleiding webtekst

De bezoeker komt op de webpagina om een vraag beantwoord te krijgen of om een probleem op te lossen. In de inleiding schets je een situatie of kaart je het probleem aan. Vervolgens geef je in het kort het antwoord of vermeld je dat deze pagina de vraag beantwoord.

Body

In de body licht je het probleem toe, kan je aangeven wat de gevolgen van de problemen kunnen zijn en de oplossing. Onderdelen die in de body naar voren zouden kunnen komen:
• De oorzaak
• De geschiedenis
• De gevolgen
• De symptomen
• Hoe je het kan oplossen
• Waarom je het moet oplossen
• Gevolgen als je het hebt opgelost



De footer

In de footer geef je in het kort een samenvatting van de webpagina.

Optimaliseren voor zoektermen

Het zoekwoord (waarop je gevonden wilt worden) moet een aantal keer voorkomen in de webtekst. Anders weet de bezoeker en de zoekmachine niet dat de pagina over desbetreffende onderwerp gaat.

Wanneer je aan de bovenstaande indeling heb gehouden, is het vrij logisch dat je het onderwerp een aantal keer genoemd hebt.
Zo laat je in de inleiding weten waar de webpagina over gaat en welke vraag er beantwoord wordt en in de footer vat je het verhaal samen en geef je in het kort weer antwoord op de vraag. Verder beantwoord je de vraag ook in de body.

De term waarop je gevonden wilt worden hoeft niet heel vaak voor te komen, maar genoeg.