Webtekst overzichtelijk, leesbaar en gebruiksvriendelijk maken

Een webtekst moet overzichtelijk zijn. De bezoeker moet ik een oogopzicht weten waar de webtekst over gaat. Er zijn een aantal manieren op een pagina scanbaar, overzichtelijk en makkelijk leesbaar te maken. Je kan ervan uitgaan dat al deze factoren ook invloed hebben op de vindbaarheid in de zoekmachine. De manieren:
  • Kopjes (headers)
  • Alinea’s
  • Afbeeldingen
  • Bulletpoints
  • Teksteigenschappen.

Kopjes

Met kopjes kan de bezoeker snel zien waar de pagina en elke alinea over gaat. Gebruik koppen net zoals je ze gebruikt bij rapporten. Kop 1 (<h1>) kan je vergelijken met de titel (kan je ook kopiëren). Vaak is 1x een kop 1 voldoende. Kop 2 (<h2>) gebruik je om onderdelen in te leiden (zoals voordelen van (oplossing 1)). Kop 3 (<h3>) wanneer je in een onderdeel meerdere aspecten bespreekt, kan je elk aspect inleiden met een kop 3. Opmaak webtekst

Alinea’s

Alinea’s zorgen voor een leesbare webtekst. Webteksten zonder alinea’s zijn niet overzichtelijk, lastig te scannen en moeilijker leesbaar. Ook al is dit waarschijnlijk geen factor in het algortime van de zoekmachine, is het wel handig om genoeg alinea’s te gebruiken.

Afbeeldingen

Dankzij afbeeldingen kunnen bezoekers snel zien waar de webtekst over gaat en aspecten visualiseren. Relevante afbeeldingen helpen de webtekst betrouwbaarder en makkelijker leesbaar te maken.  Bij elke afbeelding kan je een “alt” tag invullen. De alt tag laat aan de zoekmachine weten (en de bezoekers die de afbeelding niet kunnen laden) Beschrijf de afbeelding in de alttag met 2-5 woorden Het gebruiken van het woord: afbeelding of foto kan zorgen voor een betere vindbaarheid in Google Image Search

Bulletpoints

Bulletpoints maakt informatie makkelijk leesbaar en scanbaar. Gebruik ze wanneer het kan.

Teksteigenschappen

Teksteigenschappen zoals vetgedrukt, cursief onderstrepen zorgt ervoor dat de belangrijkste informatie opvalt. Woorden die vetgedrukt, cursief of onderstreept zijn, worden als belangrijker gezien dan normale woorden. Gebruik teksteigenschappen, maar niet teveel.

Aantal woorden

Er is geen vast aantal woorden dat  vastgesteld is om de vindbaarheid van een website te vergroten. Toch zijn er een paar richtlijnen of gedachtegangen.
  • Bekijk hoeveel woorden de concurrenten gebruiken (en ga daar wat boven zitten).
  • Denk niet na over het aantal woorden, maar schrijf totdat het een logisch verhaal is (en de vraag beantwoord is).

De URL

De URL kan je vergelijken met de titel.
  • Hoe korter, hoe beter.
  • De gebruiker moet kunnen zien waar het artikel over gaat
  • Lerend optimaliseren voor de zoekmachine