Twitter is één van de meest gebruikte social media voor zakelijke redenen. Dit komt omdat Twitter een platform biedt waar je vrij gemakkelijk in aanraking komt met geïnteresseerde en de toegevoegde waarde van jouw bedrijf kan laten zien.
Zakelijke Profielfoto voor Twitter
Voor iemand die Twitter zakelijk inzet is het essentieel dat je zorgt voor een professionele en eventueel persoonlijke (wanneer je een ZZP’er bent) profielfoto. De profielfoto is namelijk een van de onderdelen die de potentiële volger (en klant) direct ziet. Zo’n foto bepaalt voor een groot deel de eerste indruk van jou, jouw bedrijf en jouw kwaliteiten. Een onduidelijke of onverzorgde profielfoto zorgt voor een slechte eerste indruk.
Een zakelijke bio
Iedereen krijgt de mogelijkheid om in de bio een kort stukje over zichzelf te vertellen. De bio bepaalt naast de laatste tweets en jouw profielfoto of mensen mogelijk geïnteresseerd zijn om jou te volgen. De eerste indruk telt en jij moet zorgen dat die eerste indruk een goede is.
Wat zou je in de bio informatie van een zakelijke Twitter account zetten?
- Functie
- Welke diensten je aanbiedt of waar je je mee bezig houdt
- Waar je over tweet
- Waarmee je iemand kan helpen (meer te verkopen bijvoorbeeld)
- Een website
- Persoonlijke feitjes of eigenschappen
De informatie in de bio zou een opsomming kunnen zijn. Dan wordt vaak een verticaal streepje gebruikt |. Verder zou je het kunnen proberen te verwerken in een lopende zin.
Denk eraan dat de bezoeker van jouw zakelijk Twitter account in één oogopslag ziet wat je doen. Begin dus je bio met de meest essentiële informatie.
Zakelijke en persoonlijke tweets
Bij Twitter draait het om informatie. In 140 tekens een bepaalde gedachte, idee of dienst overbrengen. De informatie moet van toegevoegde waarde zijn. Je moet ze een reden geven om jou te blijven volgen. Door continue nuttige en relevante informatie te delen, bouw je constant meerwaarde en een persoonlijke band op met de volger.
Buiten informatie om, draait Twitter om personen. Iedereen is nieuwsgierig en wilt meer over elke persoon weten. Wanneer je ook persoonlijke gedachten en activiteiten deelt, bouw je een intiemere band op met je volgers. Ze leren je kennen zonder je persoonlijk te kennen.
Wel zou je de verdeling tussen de zakelijke en persoonlijke tweets moeten vaststellen. Zo is een 80/20 verdeling uitstekend. 80% van de tweets bestaan uit zakelijke tweets waar je probeert toegevoegde waarde te creëren bij je volgens en 20% bestaat uit persoonlijke tweets.
Consistent
Twitter is een medium die op termijn profijt levert. Het duurt nou eenmaal een tijdje voordat je een volgerbasis hebt opgebouwd en je genoeg toegevoegde waarde hebt geboden. Veel ondernemers proberen Twitter een paar weken of maanden en stoppen dan ermee. Alle investeringen zijn dan verloren gegaan. Het is belangrijk om consistent bezig te zijn met Twitter. Probeer een soort routine op te bouwen waar je minimaal 5 a 10 minuten per dag op Twitter zit voor een lange periode.
Inplannen
Consistent Twitteren kan lastig zijn. Helemaal voor starters en mensen die een ‘te drukke’ agenda hebben. Met diverse Twitter software kan je dan ook tweets inplannen. Zo biedt je toegevoegde waarde, ook al ben je niet online. Je kan bijvoorbeeld een keer per week diverse tweets inplannen en de rest van de week alle berichten snel scannen.
Het kan ook bij het zakelijk Twitteren helpen dat je vooraf een Twitter marketingplan maakt.