Categories
Ook leerzaam

Zoekmachine optimalisatie strategie (SEO)

Ontevreden over de prestaties van jouw website in de zoekmachine? Dan is het tijd voor zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd. Met SEO verbeter je de vindbaarheid en de gebruiksvriendelijkheid van jouw website voor jouw doelgroep en voor de zoekmachine!

De website zal sneller gevonden worden door jouw doelgroep en dit zal ten goede komen voor de conversie en “bounce rate”, het percentage van bezoekers dat na het zien van de website gelijk teruggaat naar de zoekresultaten pagina en vervolgens een ander zoekresultaat bekijkt.

Wil je meer relevant verkeer naar jouw website krijgen, dan heb je een optimalisatie strategie nodig.
Zo’n strategie bestaat uit drie onderdelen:
–          Verbeteren van gebruiksvriendelijkheid van de website;
–          Content verbetering;
–          Vergroten van online zichtbaarheid.

Verbeteren van gebruiksvriendelijkheid

Bij het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid is het handig om eerst de website grondig te analyseren.
–          Welke pagina’s van jouw website worden veel of weinig bezocht en waarom?
–          Welke pagina’s hebben een hoge bounce rate en waarom;
–          Waar zitten de knelpunten voor de bezoeker, waar haken ze af;
–          Gebruik ik de goede keywords op de juiste juiste plaatsen?

Wanneer je dit weet, kun je de gebruiksvriendelijkheid van je website al een stuk verbeteren.

Content verbetering

Je kan wel hoog in de zoekresultaten staan, maar wanneer jouw content niet interessant of goed genoeg is voor de gebruiker zal Google vanzelf jouw website lager laten ranken. Zorg voor overzichtelijk, leesbaar en gebruiksvriendelijke content.

Wanneer je geen goede content hebt zal je minder relevant verkeer verkrijgen, zal de bounce rate hoger komen te liggen en zal je dus minder (kwalitatief goede) links verdienen. Dat wil je natuurlijk niet.

Vergroten van online zichtbaarheid

Je hebt nu een gebruiksvriendelijke site en goede content. Good job, nu moet je er alleen voor zorgen dat de doelgroep het te zien krijgt. Je hebt er immers niks aan wanneer niemand jouw site komt bezoeken.

Praat mee op gerelateerde fora, blogs en websites waar de doelgroep actief is. Wees aanwezig en laat zien wat jij en jouw website te bieden heeft. Deel verschillende pagina’s van de website over verschillende social media kanalen, maar doe dit wel in een juist tijdsbestek. Het moet interessant en organisch over komen, niet opdringerig.

“Do not spam!”

Spammen is geen manier om de online zichtbaarheid te vergroten. Ga bijvoorbeeld dus niet op andermans blogs en fora jouw website promoten door middel van een link. Bezoekers van die site zullen zich gaan irriteren en dat is niet de online zichtbaarheid die je wil.

Het uitvoeren van een zoekmachine optimalisatie strategie is een doorgaand proces, het is dus niet binnen één of enkele dagen geregeld. Blijf de gebruiksvriendelijkheid, content en online zichtbaarheid van jouw website altijd verbeteren.

 

Lees ook de volgende artikelen: