Categories
Ook leerzaam

Hoe kan je de Click Through Rate (CTR) optimaliseren en verhogen?

Het optimaliseren van de CTR kan erg belonend zijn. Een simpele aanpassing zou kunnen zorgen voor een groei van 100%. Dit betekent 2x zoveel bezoekers en 2x zoveel conversie.

Optimalisatie van de CTR van de SERPs resultaten

De optimalisatie van de CTR van advertenties en organische zoekresultaten in de resultatenpagina van Google komt op hetzelfde neer. Het enige verschil is het aantal tekens per zin. Je hebt met advertenties wat minder speling.

Optimalisatie van de CTR voor een Advertentie

  • Titel 25 tekens
  • URL 35 tekens
  • Beschrijvingsregels 2x 35 tekens

Optimalisatie van de CTR voor een Zoekresultaat

  • Titel 66 tekens
  • URL 75 tekens
  • Beschrijving 156 tekens

Er zijn 4 aspecten die je kunt optimaliseren om de CTR te verhogen.

  • Titel
  • URL
  • Beschrijving
  • Positie


Click through rate verhogen

Titel optimalisatie

De titel heeft het meeste invloed op de CTR.

Maak een titel die zowel informatief, uniek en aantrekkelijk is

De titel moet de volgende vragen kunnen beantwoorden?

  • Waar gaat het artikel over?
  • Waarom moet ik het lezen?
  • Waarmee onderscheid dit artikel zich van de rest?

De titel heeft een grote invloed op de ranking van de website in de organische zoekresultaten. Je zou dus het zoekwoord waarop je rankt of wilt ranken wel in de titel houden (en het liefst voorin)

De bezoeker kan dan in een oogopslag zien dat de website over het onderwerp gaat waarop hij zoekt. Vervolgens kan je andere direct gerelateerde zoektermen toevoegen. Door je op zoekterm combinaties te richten kan je gerichter, gemakkelijker en vaker ranken op zoekwoorden die relevante bezoekers kunnen opleveren.

Bijvoorbeeld een website die campers verkoopt

  • Dus niet: Campers
  • Maar : Campers kopen
  • Nog beter: La Strada Campers kopen
  • En nog beter: La Strada Campers kopen in Utrecht | Bedrijfsnaam


Beschrijvingsregel = meta-description

Een deel van de zoekers leest ook de beschrijving. De beschrijving is bedoelt om de pagina nader toe te lichten.

Probeer bij de optimalisatie van de meta-description dus meer over de pagina te vertellen en men te overtuigen om op jouw link te klikken in plaats van andere.

Dus een combinatie van informatie en toegevoegde waarde bieden.

De URL

Tot slot wordt de URL van de pagina getoond in de zoekresultaten.

De URL zou in korte beschrijvende woorden de pagina moeten beschrijven

Dus niet  campers.nl/233/categorie23/blauw

Maar bijvoorbeeld campers.nl/la-strada-campers-kopen

Heb je nog meer tips of vragen over het optimaliseren en verhogen van de click through rate (CTR)? Laat een reactie achter!