De checklist voor een blogartikel

Het bijhouden van een blog neemt redelijk wat tijd in beslag. Het zou dan zonde zijn wanneer je niet het optimale uit elk artikel haalt.

Wij hebben een checklist opgesteld, zodat je het maximale uit elk bericht kan halen.

Is de titel aantrekkelijk?

Volgens een aantal expert lezen 8 van de 10 personen enkel de titel en 2 van de 10 de rest van het artikel. Om dit percentage te verhogen zou je de titel aantrekkelijker moeten maken.

De titel zou 4 vragen moeten beantwoorden.

  • Wat kan je bezoeker leren?
  • Wat maakt het waardevol?
  • Waarom is het interessant?
  • Waarom moet de bezoeker het nu lezen?


Wordt de belofte van de titel in het artikel waargemaakt?

In de titel maak je een belofte. Je laat zien wat de lezer kan verwachten van het artikel. Zorg er wel voor dat je die belofte waarmaakt.

Wekt de eerste alinea interesse op?

De eerste alinea is de belangrijkste alinea van het hele artikel. Veel lezers lezen enkel de eerste alinea en bepalen vervolgens of ze het blogartikel interessant genoeg vinden. Verder is de eerste alinea ook zichtbaar op de mainpage van het blog (summary) en wordt het vaak gebruikt als meta-description.

Bestaat elke alinea uit 1 tot max 4 zinnen?

Korte alinea’s lezen makkelijker.

Gebruik je koppen wanneer je het over een ander onderwerp praat?

De meeste mensen scannen artikelen. Scannende lezers kunnen aan de hand van koppen snel kijken of het artikel interessant is en waar ze willen inhaken.

Zijn de koppen informerend en activerend?

Een middel om de scannende lezer te stimuleren om een stuk te lezen is door informerende en activerende koppen te gebruiken. De lezer zou in een oogopslag moeten weten waar het stuk tekst over gaat en waarom ze het moeten lezen?

 

Call to action aanwezig?

De meeste bloggers bloggen met een reden. Dit kan zijn het vergroten van het bezoekersaantal, het binden van de bezoekers of en het verkoop van een product. Zorg er dan wel voor dat de call-to-action aanwezig is in het artikel. Dit kan zijn een opt-in knop,  een duidelijke social share knop of een link naar een landingspagina.

Zoekwoorden aanwezig

Elk blogartikel geeft antwoord op een vraag. Mensen met vragen zoeken. Door de vraag te vertalen in zoekwoorden en die te verwerken in je blogartikel verhoog je de relevantie en gebruiksvriendelijkheid van je blogartikel