Om op de hoogte te blijven van waar je concurrenten mee bezig zijn, is handig om een concurrentieanalyse te maken. Wordt het grootste percentage van jouw omzet online gegenereerd? Dan is het aan te raden om een online concurrentieanalyse uit te voeren.
In een online concurrentieanalyse wordt er onderzoek gedaan naar de concurrenten van jouw onderneming. Wat zijn de sterkte- en zwakte punten en hoe worden de online media kanalen benut door jouw concurrent?
Het houden van een online concurrentieanalyse is op verschillende manieren mogelijk. Zo kan een online analyse onder meer bestaan uit een analyse op zoekwoord, content, en linkbuilding.
Zoekwoord concurrentieanalyse
Bij een zoekwoord analyse ga je kijken op welke zoektermen jouw concurrent focust. Welke zoekwoorden gebruikt de concurrent, wat het invloed hiervan is, hoe vaak wordt er op het desbetreffende zoekwoord gezocht?
Doordat je dit hebt geanalyseerd krijg je een duidelijk overzicht over de vindbaarheid van de concurrent binnen Google, daarnaast kan je precies zien hoe de concurrent in Google gepositioneerd is. Vervolgens kan je hier eventueel op inspelen door bijvoorbeeld op een zoekwoord van een concurrent proberen beter te gaan ranken.
Content concurrentieanalyse
Bij de content analyse ga je kijken naar welke stijl de concurrent heeft. Wat voor schrijfstijl hanteert de concurrent om de doelgroep over te halen en welke middelen gebruikt hij hiervoor? Proberen ze de doelgroep te pushen om een bepaalde actie te ondernemen of is de bezoeker vrij om rustig rond te kijken.
Ook ga je kijken naar de opmaak van de website. Wat zijn de sterkte en zwakte punten hiervan? Heeft de concurrent een overzichtelijke pagina en welke toegevoegde waarde biedt de concurrent?
Als laatste kijk je naar het aantal pagina’s dat een website heeft, beschikt de website van je concurrent over enkele, tientallen of misschien wel honderden pagina’s?
Link concurrentieanalyse
Bij de link concurrentieanalyse wordt er gekeken naar de hoeveelheid links de concurrent naar zijn website heeft, daarnaast kijk je naar de waarde van de links. Zijn de backlinks van de concurrent van hoge of lage waarden.
Als laatste kijk je waar de waardevolle links vandaan komen? Komen ze veel vaak van een bepaalde blog of forum af? Dan weet je dat je concurrent hierop actief is en hier probeert potentiële klanten probeert. Dan kan je hier eventueel op inspelen.
Wat kunnen we met de backlinks van jouw concurrenten? Je kunt proberen om jouw link hierop te plaatsen en hierdoor wat waarde af te pakken. Daarnaast scheelt het jou weer tijd om te zoeken naar waardevolle backlinks.
Overige online concurrentie factoren
Naast de drie besproken factoren kan er ook nog onderzoek worden gedaan naar:
- Social Media
- Leeftijd van een domein
- Verkeer dat een website heeft
Vorm je eigen strategie
Doordat je de concurrent in kaart hebt gebracht heb je een duidelijk overzicht van de sterkt en zwakte punten, maar ook van de kansen en bedreigingen. Het wil niet zeggen dat je alle sterke punten van de concurrent moet kopiëren, zorg ervoor dat jouw onderneming uniek blijft.
Formuleer jouw eigen strategie en overweeg door middel van de online concurrentieanalyse waar jou kansen tot succes liggen.