Je hebt niet veel aan het aanbieden van een ebook wanneer die niet gedownload of gekocht wordt. De promotie van een ebook is daarom enorm belangrijk.
Hoe zorg je ervoor dat een ebook wordt gedownload?
Door te zorgen dat de ebook zichtbaar is. De makkelijkste en meest effectieve manier is het promoten van de ebook op jouw website. Er komen maandelijks honderden tot duizenden bezoekers op je website die allemaal jouw ebook zouden kunnen komen. Elke bezoeker zou dan ook de ebook onder ogen moeten krijgen.
Hoe maak je een ebook zichtbaar?
Dit kan je doen via de homepage. De homepage is over het algemeen de meest bezochte pagina van de website. Door op je homepage de bezoekers te informeren over jouw ebook, vergroot je de kans dat ze jouw ebook zullen kopen.
Dit kan door een simpele tekstvermelding, maar nog beter is een opvallende afbeelding, waardoor men gelijk kan zien dat het om een ebook gaat. Het is belangrijk dat je vermeldt waarom men jouw ebook moeten downloaden of meer informatie moeten vergaren over jouw ebook.
Promoten via het blog
Een andere of extra manier is door het plaatsen van de afbeelding/vermelding in de sidebar van jouw blog. Het blog wordt het vaakst door ‘oude’ bezoekers bezocht. Deze bezoekers zijn vaak het meest interessant, want zij zijn al op de hoogte van jouw toegevoegde waarde (anders zouden ze ook niet jouw website nog een keer bezoeken).
Promoten als blogpost
Je kan natuurlijk ook een blogpost schrijven over je ebook. Hier heb je de ruimte om de voordelen van je ebook voor de bezoeker naar voren te brengen. Verder kan je een ‘sneak preview’ geven en een opsomming geven van de inhoud van je ebook.
Ebook marketing via de e-mail
Eén van de meest effectieve manier om jouw ebook te vermarkten is door erover te vertellen in je emailnieuwsbrief. Elke nieuwsbriefinschrijver kent jouw website/blog en is al overtuigt van jouw kwaliteiten (anders zouden ze zich ook niet inschrijven voor je nieuwsbrief).
Het is vaak verstandig om je emailcampagne zo op te bouwen dat ze met de tijd door steeds meer behoefte hebben in het kopen of downloaden van je ebook. Je zou hier al weken of maanden voordat je ebook af is, mee moeten beginnen. Wanneer je ebook klaar is en je dat vermeldt via de nieuwbrief is de kans groot dat een groot deel zo geïnteresseerd is in je ebook dat ze hem direct zullen kopen of downloaden.
Social Media
Als het goed is ben je al actief op social media. Misschien heb je al een Twitteraccount, een Facebookaccount of een Google+ account. De mensen die jouw website leuk vinden of jou volgen, volgen jou ook omdat ze jouw berichten interessant vinden. De binding met de bezoeker is in vergelijking met een nieuwsbriefinschrijver wel een stuk lager.
De ebook zou je dus ook regelmatig via social media kunnen promoten. Elke tweet wordt maar door een klein percentage van je volgers gezien. Het is dus ook belangrijk dat je vaker vertelt over je ebook. Doe dit wel steeds op een andere tijdstip en dag. Verder zou je moeten proberen om verschillende tweets of berichten voor je ebook te creëren. Anders gaat het teveel op spam lijken, ook al wil je mensen enkel informeren.
Dus hoe kan je een ebook promoten?
Op je website natuurlijk, maar ook op social media en via de email. Verder zou je de ebook kunnen promoten op relevante forums, gastblogs schrijven en verwijzen naar je ebook, aansluiten op een affiliate netwerken (zoals paypro.nl) of zelfs een link van je ebook in je emailhandtekening plaatsen.