Hoe voorkom je dat bezoekers jouw website verlaten?

Het is moeilijk genoeg om een vaste stroom aan bezoekers te creëren.

Het is dan extra zonde wanneer onnodig veel bezoekers jouw website verlaten door fouten die vaak gemakkelijk op te lossen zijn.

Laten we 8 veel voorkomende fouten bespreken en die oplossen

1. Slechte navigatie

Niets frustreert een bezoeker meer dan een onduidelijke website met een slechte navigatie. Een slechte navigatie zorgt dat de bezoeker zich verward of onzeker voelt. Die verwarring zorgt er vaak voor dat de bezoeker de website verlaat en een andere website probeert, jouw concurrent dus.

  • Gebruik duidelijke afbeeldingen die iets te maken met het product of de dienst die je verkoopt
  • Zorg voor een duidelijke herkenbare navigatie. Plaats het hoofdmenu altijd bovenaan en werk eventueel met een uitklapmenu of een submenu aan de linkerkant.
  • Verdeel alle pagina’s onder een paar hoofdcategorieën
  • Maak van de links beschrijvende links, zodat de bezoeker weet wat hij kan verwachten

2. Te veel advertenties

Advertenties  zorgen voor een leuk vast inkomen, kan het de bezoeker wel aanzetten om de website te verlaten (en nooit meer terug te komen).
Je zou dus een balans moeten creëren tussen de content en de advertenties. Dus hoe zorg je ervoor dat jouw bezoekers op jouw website blijven, zonder concessies te doen aan de inkomsten?
Door advertenties slim te plaatsen.
  • Advertenties zouden niet het eerste moeten zijn wat de bezoeker te zien krijgt.
  • De content is het belangrijkste en niet de advertenties
  • Gebruik geen advertenties die meer ruimte innemen dan de tekst
  • Plaats advertenties wanneer er iets te klikken valt (plaats bij het stukje over hosting een hostingadvertentie)


3. Geen structuur

Een slechte content structuur kan je conversie vernietigen. Maak alle belangrijke pagina’s (helemaal jouw contactpagina) gemakkelijk vindbaar.
In de infographic wordt zelfs genoemd dat er geschat wordt dat 50% van alle sales op een website worden misgelopen, omdat de bezoeker niet kan vinden wat hij zoekt.

 4. Te veel audio en video

Het plaatsen van een video of audio opname kan jouw conversie enorm laten stijgen. Toch kan het verkeerd gebruik maken van deze elementen zorgen voor een daling in de conversie en een hogere bouncepercentage.

  • Laat video’s en audio opnames niet automatisch afspelen
  • Geef ze een keuze
  • Gebruik een video wanneer het een toegevoegde waarde heeft, niet omdat het kan

5. Minder vragen = meer krijgen

Wanneer je informatie aanvraagt of een dienst bestelt moet je informatie invullen.
Iedereen begrijpt dat.


Maar onnodige en vreemd informatie van de bezoeker vragen kan de bezoeker wegjagen. Vraag alleen de informatie die je echt nodig hebt en probeer wanneer zij de gewenste actie al uitgevoerd hebben om op een andere manier de benodigde informatie te verkrijgen. Door een gratis ebook weg te geven bijvoorbeeld.

6. Duhhh Saai!

Uit een studie blijkt dat 40% van de bezoekers niet meer terugkomt op een website na een negatieve ervaring.
De informatie en de onderstaande infographic is gecreëerd door Kissmetrics.

Waarom verlaten bezoekers jouw website