Hoe snel moet een website zijn?

De laadtijd van een website is een beetje het ondergeschoven kindje van een website.

Er wordt meer tijd besteed aan het design, een functionaliteit of het toevoegen van meer content dan het verbeteren van de laadtijd. Toch heeft de laadtijd van een website een enorme invloed op de gebruiksvriendelijkheid van de website en de conversie.

Zo bleek uit een studie dat de conversie met 7% per extra seconden laadtijd daalt. Dus wanneer een webshop een omzet van €10.000 per dag heeft, verliest hij per extra seconden laadtijd €250.000 aan omzet op jaarbasis.

Maar hoe snel moet mijn website nou zijn?

Een laadtijd van 2 seconden of lager is over het algemeen goed.

Elke seconden stijgt het bouncepercentage. Zo blijkt uit de studie van Kissmetrics dat het bouncepercentage bij een laadtijd van 4 seconden stijgt met 25%.

Mobiele gebruikers en laadtijd

Veel gebruikers hebben dezelfde verwachtingen wanneer ze een website bezoeken via een mobiel apparaat als bij het bezoeken van de website op een laptop/desktop.

Zo verwachte 89% van alle mobiele bezoekers dat een pagina ietsje langzamer tot even snel laad. Maar 11% verwacht dat het (veel) langer gaat duren.

Veel mobiele gebruikers hebben negatieve ervaringen gehad bij het bezoeken van websites via de mobiel. Zo heeft 73% wel eens een pagina met een te lange laadtijd bezocht, 48% die de content niet of niet goed kon lezen en 45% kwam functionaliteiten tegen die niet werkten.

Geduldiger

Mobiele bezoekers zijn over het algemeen geduldiger dan ‘normale’ bezoekers. Zo blijkt uit de studie van Kissmetrics dat de meeste mensen tussen de 6 en 10 seconden willen wachten op een website, voordat zij de website verlaten.


 

laadtijd-website