Online concurrentieanalyse op Social Media niveau

Een van de onderdelen van een online concurrentieanalyse is een analyse op social media niveau. Social media is al jarenlang populair en blijft groeien met verschillende nieuwe platformen. Maar wat doet de concurrentie op het gebied van social media en waar liggen de kansen en bedreigingen?

Activiteit concurrenten

Het eerste wat je gaat doen is kijken naar welke social media platformen jouw concurrenten gebruiken. Het is verstandig om de resultaten te verwerken in een tabel zodat het overzichtelijk blijft. Hieronder staat een voorbeeld weergegeven van vier social media platforms.

Overzicht aanwezigheid concurrenten

Facebook

Twitter

Google+

YouTube

Concurrent 1

V

V

O

O

Concurrent 2

V

O

O

O

Concurrent 3

V

V

V

V

V = Aanwezig, O = Niet aanwezig

Als er inzicht is verkregen in welke social media platformen jouw concurrenten gebruiken, dan gaan we vervolgens kijken naar hoeveel volgers de concurrent heeft op ieder platform. Om een beter beeld te schetsen is er onderzoek gedaan naar de top 3 fastfood ketens; Burger King, KFC en McDonald’s. Er is gekeken naar de volgende platformen:

– Facebook
– Twitter
– Google+
– YouTube
– Pinterest

De resultaten worden overzichtelijk worden weergeven in een tabel overzicht:

Overzicht Social Media Fastfoodketens (26-11-2012)

Facebook Twitter Google+ YouTube Pinterest Totaal
Burger King 5.838.354 73.626 +7.438 1.780 Maakt geen gebruik van Pinterest 5.921.198
KFC 5.483.889 113.393 +2.925 27.173 1.138 5.628.518
McDonald’s 25.845.027 807.208 +18.101 1.981 1.138 26.673.455

Je hebt nu in kaart gebracht welke social media kanalen de concurrent gebruik van maakt en hoeveel volgers hij hierop heeft. Hieruit kunnen er conclusies worden getrokken.

Zo is er goed te zien dat de KFC veel effectiever gebruikt maakt van YouTube in vergelijking tot de andere twee ketens. Een ander conclusie is dat de Burger King niet beschikt over een Pinterest account terwijl de KFC en McDonald’s precies even veel volgers hebben.

Verdiepen

Je hebt nu al verschillende conclusies kunnen trekken. Maar deze zijn nog erg minimaal, het is daarom van belang dat er nu de diepte in wordt gegaan. Beoordeel iedere concurrent apart per medium, zo stel je bij Facebook bijvoorbeeld de volgende vragen:

– Hoe vaak worden er berichten geplaatst?
– Wat voor content wordt er geplaatst op de pagina?
– Wat vindt de concurrent leuk?
– Hoe wordt er gebruik gemaakt van de lay-out (header)?
– Hoe vindt er interactie plaats?
– Worden er gebruik gemaakt van tabladen / apps?
– Worden er prijsvragen gehouden?
– Maakt de concurrent gebruikt van Facebook   campagnes?
– Wordt er duidelijk gestimuleerd op de like knop?
– Wordt er gebruik gemaakt van apps?
– etc.

Door deze vragen te beantwoorden krijg je een totaal beeld van wat jouw concurrenten doen met social media.

Het resultaat

Door deze analyse te houden kun je achter veel informatie komen van je concurrenten en social media, maar wat heb je hier nu precies aan?

Door het uitwerken van deze analyse krijg je inzicht in de social media strategieën van je concurrentie. Je kan hier veel van leren, wat doen de concurrenten goed en minder goed? Daarnaast krijg je een goed overzicht waar de kansen liggen voor jouw ondernemingen en welke bedreigingen je moet proberen te tackelen.