Twitter marketingplan maken en Twitter marketing tips

Twitter marketingZakelijk Twitteren zonder strategie is blind schieten op een doelwit. Met een Twitter marketing plan zorg je ervoor dat je gericht en structureel Twitter gebruikt om het gewenste doel te bereiken.

Voordat je de strategie en de werkzaamheden gaat formuleren, moet je duidelijk voor ogen hebben wat je wilt bereiken.

Wat wil je bereiken met Twitter?

Wat is het doel van Twitter voor jouw bedrijf? Wil je meer bezoekers, meer naamsbekendheid, meer nieuwsbriefinschrijvingen of meer sales. Stel een aantal doelen op die aan het SMART principe voldoen.

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Probeer de doelen zo realistisch, specifiek en meetbaar mogelijk te maken. Zo weet je altijd waar je naar toe streeft en kan je later op basis van je doelen een strategie opstellen en de vraag ‘hoe kan het doel bereiken’ beantwoorden.

Lange termijn en korte termijn doelen

Hoewel de voordelen van Twitter voornamelijk op lange termijn zichtbaar zijn, is het belangrijk om ook korte termijn Twitter doelen op te stellen. Zo kan je gericht blijven werken naar een doel.

Probeer dus de lange termijn doelen op te splitsen in korte haalbare doelen.


Voorbeeld lange termijn doel;

Binnen 6 maanden 60 nieuwsbrief inschrijvingen vanuit Twitter binnenkrijgen.

Specifiek = Nieuwsbrief inschrijvingen

Meetbaar = Via Google Analytics kan je doelen instellen en de herkomst van de bezoeker achterhalen

Acceptabel / Actiegericht = Het past binnen het beleid en leidt tot een positieve verbetering

Realistisch = 10 nieuwsbrief inschrijvingen per maand is over het algemeen realistisch wanneer je Twitter serieus aanpakt.

Tijdgebonden = Binnen 6 maanden.

De korte termijn Twitter doelen kan je dus afleiden van de lange termijn doel. Zo kan je bijvoorbeeld van elke maand een korte termijn doel maken.

Voorbeeld:

  • Binnen 1 maand 3 nieuwsbrief inschrijvingen vanuit Twitter
  • Binnen 2 maanden 10 (incl. de 3) nieuwsbrief inschrijvingen
  • Binnen 3 maanden 20 nieuwsbrief inschrijvingen
  • Binnen 4 maanden 35 nieuwsbrief inschrijvingen
  • Binnen 5 maanden 50 nieuwsbrief inschrijvingen

Haal je korte termijn doel niet? Pas dan je strategie of de werkzaamheden aan. Bekijk wat je extra kan doen om het korte termijn doel wel te behalen, zodat je ook de lange termijn doel behaalt.

Marketing Doelgroep op Twitter

Na je doelen op te stellen, of voordat je doelen opstelt, moet je weten wie je wilt bereiken. Dus wie is je doelgroep en waar is die te vinden? Een groot deel weet al wie hij of zij wilt bereiken, maar het kan ook zijn dat je dat nog niet weet.

Weet je nog niet wie je wilt bereiken? Doe dan een doelgroep analyse. Bekijk welke mensen jouw product of dienst het meest interessant vinden en bekijk wat zij interessant vinden en wat hun ‘eigenschappen’ zijn. Jong of oud? Man of vrouw? Zakelijk of informeel?

De kennis uit je doelgroep analyse gebruik je om je communicatie boodschap te formuleren en je werkzaamheden op de doelgroep af te stemmen.

Twitter Marketing strategie opstellen

Hoe ga je de doelen bereiken? In de strategie kijk je hoe je de opgestelde doelen kan bereiken. Probeer de werkzaamheden die nodig zijn om een doel te behalen op te delen in een ‘flow’. Wat moet er gedaan worden om het doel te bereiken.

Bijvoorbeeld je wilt die 60 nieuwsbrief inschrijvingen in 6 maanden. Dan moet je eerst kijken hoe iemand zich via Twitter gaat inschrijven.

  • Die persoon moet jou eerst volgen of in aanraking komen met een tweet over jouw nieuwsbrief. Dus hoe krijg je dat voor elkaar en hoeveel volgers heb je nodig voor 1 inschrijving? Weet je dat niet? Schat het en pas met de tijd je plan/werkzaamheden aan.
  • Vervolgens moet je verwijzen naar je nieuwsbrief vanuit Twitter. Hoe doe je dat en hoe vaak doe je dat?
  • Daarna komt de persoon op jouw website waar hij of zij zich kan inschrijven.

Twitter Marketing werkzaamheden

Nadat je de ‘flow’ van je doelen in kaart heb gebracht, moet je mensen in die ‘flow’ krijgen en het werking stellen.

  • Dus hoe krijg je meer volgers?  (waar is de doelgroep te vinden)
  • Wat ga je precies delen? (op de doelgroep afstemmen)
  • Hoe vaak je tweets versturen en op welke tijden?
  • Hoe vaak ga je verwijzen naar je nieuwsbrief
  • Hoe ga je verwijzen naar je nieuwsbrief (link in de bio of als tweet of allebei?)

Reflectie op Marketing werkzaamheden

Wanneer je vooraf nog geen inzicht hebt in het verloop en het effect van de Twitter marketing acties, moet je tijd vrijmaken om bij te sturen. Zo zou het kunnen zijn dat je niet weet hoeveel volgers je nodig hebt voor 1 nieuwsbrief inschrijving en wat het effect is van 1 tweet over de nieuwsbrief.

Plan dus regelmatig reflectie periodes in en loop je strategie en je werkzaamheden na. Die periodes kan je heel goed na de korte termijn doelstellingen inplannen. Zo kan je gelijk kijken wat het effect is van je werkzaamheden en hoe je de strategie kan verbeteren.