Wanneer je serieus aan de slag wilt gaan met je eigen webshop? Dan is het belangrijk dat je interesse of misschien zelfs een passie hebt in de producten die je wilt verkopen.
Het werken aan de webshop en het promoten van de artikelen wordt veel leuker en gemakkelijker als je je interesseert in het product dat je wilt verkopen.
De vraag die daarna komt.
Webwinkel starten | Is er vraag naar het product?
Wanneer er weinig vraag naar het product is dan zou je rekening moeten houden met het budget dat je wilt uitgeven en de tijd dat je wilt besteden aan je eigen webwinkel. Misschien kom je wel tot de conclusie dat er in Nederland niet genoeg interesse is, maar wel wereldwijd. Elke interesse wordt nationaal of internationaal met duizenden tot miljoenen mensen gedeeld.
Een manier om een ruime schatting te maken van de interesse in het product is door het te onderzoeken in de Google keyword tool. Verder zou je kunnen kijken naar het aantal concurrenten die je hebt.
Webwinkel producten vinden via de Google keyword tool
Wanneer je bij de keyword tool bent, moet je ‘exact’ (staat links) selecteren en ‘breed’ uitzetten. Typ vervolgens de naam van het product en wat synoniemen in het zoekveld. Je kan ook zoeken naar het product met het woord: bestellen, kopen of online erachter. Tot slot kijk je naar het aantal maandelijkse zoekopdrachten per maand in Nederland.
Zo heb je een goed beeld van de zoekopdrachten naar het product per maand. Je kan dan ook gelijk door rekenen of het zoekwoord en de synoniemen ervan genoeg zoekvolume hebben om aantrekkelijk te zijn.
Is er teveel concurrentie?
Wanneer er een enorm zoekvolume naar het product is, kan je ervan uitgaan dat er hevig op wordt geconcurreerd. Kijk dus naar de zoekresultaten van het product en kijk hoe sterk de concurrentie is. Kan je met ze meeconcurreren of zou je toch moeten zoeken naar een ander product.