Wat zijn de voordelen van een strategisch online marketingplan?

Het strategisch online marketing plan wordt door vele bedrijven geschreven ondanks dat het zoveel tijd kost. Maar waarom schrijven bedrijven dit plan? Wat zijn de positieve effecten van het plan naast dat het veel tijd kost?

Het schrijven van een strategisch online marketingplan brengt verschillende voordelen met zich mee. Drie van deze voordelen zijn:

Communicatie                                                                                                              

Doordat er een strategisch online marketingplan is geschreven kan dit worden gebruikt voor de interne communicatie binnen het bedrijf.

Zo is iedere werknemer op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en weet iedereen welke strategische middelen er worden ingezet voor de komende maanden of jaren. Zo is iedere werknemer goed op de hoogte en kan er aan de hand van het geschreven plan zien wie wat doet, welke middelen er worden ingezet en naar welke resultaten er wordt gestreefd.

Het plan kan dus worden gebruikt als ruggengraat voor marketing binnen een bedrijf.

Bevindingen
Om tot de juiste strategieën te komen moet er vooraf onderzoek gedaan worden. Zo wordt er voornamelijk onderzoek gedaan naar drie verschillende externe factoren; de markt, de doelgroep en de concurrentie.

Eenmaal onderzoek gedaan naar deze factoren kan je hieruit conclusies trekken. Conclusies die uit het onderzoek naar voren kunnen komen zijn; wat zijn de laatste trend en ontwikkelingen binnen de markt, wat zijn de koopmotieven van jouw doelgroep en wat maakt jouw onderneming uniek ten opzichte van de concurrentie?

Evaluatie
Als je de door jou gekozen marketing strategieën tussentijds evalueert kan precies zien wat het effect is van iedere strategie en weet je welke strategieën minder goed scoren. Doordat je tussentijds de strategieën evalueert kun je de mindere strategieën aanpassen of eventueel weg laten zodat je de focus kan verleggen naar een andere strategie.