Marketing is het proces van het creëren en het leveren van waarde. Een variant hiervan is online marketing, deze variant vindt voornamelijk plaats op het internet.
Over het algemeen blijft het einddoel van beide middelen hetzelfde, echter speelt die van online marketing af op een ander platform en worden er hierdoor andere hulpmiddelen ingezet. Een aantal online marketing middelen zijn:
- Zoekmachinemarketing
- Affiliate marketing
- Weblogmarketing
- E-Marketing
- Social media marketing
Een strategisch online marketingplan is een hulpmiddel voor het toepassen van online marketing zodat een ondernemer in staat wordt gesteld om de specifieke wensen en behoeften te onderzoeken, analyseren, interpreteren en hierna te verwerken in een marketingstrategie.
Waarom een strategisch online marketingplan schrijven?
Het schrijven van een strategisch online marketingplan vergt veel tijd. Maar waarom wordt er dan toch een strategisch online marketingplan geschreven?
Door het schrijven van een strategisch online marketingplan wordt er inzicht gegeven in de specifieke wensen en behoeftes van de klant. Daarnaast wordt er gekeken naar wat er zich afspeelt in de markt en wordt er gekeken naar de concurrenten.
Doordat deze externe factoren worden geanalyseerd, kunnen er conclusies worden getrokken. Aan de hand van de bevindingen kan er een sterke strategie worden gekozen. Bij de keuze van de strategie worden er verschillenden aspecten behandeld zoals; doelen, doelgroep, boodschap, middelen, medium en planning.
Wat staat er in een strategisch online marketingplan?
In ieder marketing plan komen verschillende aspecten aan bod. In grote lijnen kan je het plan indelen in drie verschillende categorieën; de interne analyse, de externe analyse en de strategieën.
Het strategisch online marketingplan kan in de volgende hoofdstukken worden ingedeeld:
- Hoofdstuk 1: Identiteit van het bedrijf
- Hoofdstuk 2: De markt
- Hoofdstuk 3: Doelgroep
- Hoofdstuk 4: Concurrentie
- Hoofdstuk 5: Doelstellingen
- Hoofdstuk 6: Boodschap
- Hoofdstuk 7: Strategie
- Hoofdstuk 8: Communicatie middelen
- Hoofdstuk 9: Planning
Een strategisch online marketingplan versterkt de communicatie binnen een bedrijf, doordat er een strategisch online marketingplan wordt geschreven kan er meer resultaat uit de worden campagne behaald.