Affiliate marketing is een veel gebruikte vorm onder diverse internetondernemers. Het goed toepassen van affiliate marketing kan leiden tot meer omzet en naamsbekendheid. Maar wat is affiliate marketing en hoe werkt het nu precies?
Affiliate marketing is een vorm van internet marketing. Affiliate marketing is een samenwerkingsverband waarbij de één de ander promoot in ruil voor een commissie. Affiliate netwerken fungeren hierin als tussenpersoon.
Affiliate netwerk
Als bedrijf laat je jezelf registreren bij één van de verschillende affiliate netwerken. Nadat je het aanmeldingsformulier hebt ingevuld, zal het desbetreffende netwerk contact opnemen met de adverteerder. Vervolgens worden alle zaken geregeld, denk hierbij aan de contracten, inloggegevens, etc.
Nadat de registratie succesvol is verlopen, wordt je in het affiliatie netwerk opgenomen. Je bent hier zichtbaar voor de affiliates. Zo kunnen ze zien wat jou affiliate programma inhoudt; informatie over het bedrijf, de commissies die worden uitgekeerd en de voorwaarden.
Als een affiliate jouw programma vervolgens interessant genoeg vindt dan kan hij zich hiervoor aanmelden. De adverteerder krijgt hier vervolgens een melding van. De adverteerder kan instellen of hij een affiliate eerst wil keuren of dat hij het automatisch goedkeurt. Een adverteerder kan ervoor kiezen om affiliates handmatig toe te laten omdat het geen imago schade wil oplopen. Denk hier bijvoorbeeld aan onprofessionele websites en ‘spam’ websites.
Als de affiliate is goed gekeurd, krijgt hij beschikking over het affiliate programma. Hierin bevindt zich een pakket dat samengesteld wordt door de adverteerder. In een dergelijk pakket bevindt zich informatie over het product of dienst en promotiemateriaal als; banners, tekst links, en email links.
In het promotie materiaal zit een code ingebouwd zodat de adverteerder kan zien waar de bezoeker vanuit jou vandaan komt.
Affiliate commissie
Een interessant programma beschikt over een aantrekkelijke commissie. Een commissie wordt aan een affiliate uitgekeerd wanneer er een bezoeker op de website van de affiliate komt en vervolgens klikt op de affiliate link of banner. Hierdoor wordt de bezoeker door verwezen naar de website van de adverteerder. Vervolgens kan de affiliate op verschillende manieren zijn commissie verdienen, de meest voorkomende zijn:
PPS ( Pay Per Sale )
Bij PPS wordt een commissie betaald zodra dat de bezoeker via jouw affiliate link voor een directe omzet zorgt. De adverteerder kan als vergoeding een percentage van het verkoop bedrag uitkeren maar ook een vast bedrag per product.
PPL ( Pay Per Lead )
Een leadvergoeding wordt uitgekeerd wanneer er een bezoeker via een affiliate link, contact opneemt met de adverteerder om bijvoorbeeld een formulier in te vullen. Vaak worden leadvergoedingen uitgekeerd bij diensten die niet direct via het internet verkocht worden.
PPC ( Pay Per Click )
Pay per click staat los van het maken van een sale of een lead. Bij PPC wordt er een commissie uitbetaald voor het aantal bezoekers dat op de affiliatie link klikt. Vaak wordt er een commissie van enkele centen uitbetaald.
Cookies
Als een bezoeker klikt op een affiliate link of banner en toch besluiten om nu nog niks te kopen, dan krijgt de affiliate als nog zijn commissie toegewezen in de toekomst. Dit vaak in een tijdsbestek van gemiddeld 30 dagen.
Dit wordt gedaan aan de hand van een cookie dat automatische wordt opgeslagen in de browser van de bezoeker. Wanneer de klant tussentijds zijn cookies verwijderd dan loopt de affiliatie zijn commissie alsnog mis. Echter wordt dit niet regelmatige verwijderd door de internetgebruiker.
Als er door een affiliate een sale is gemaakt, dan wordt de adverteerder automatisch op de hoogte gesteld door het netwerk. Als de sale helemaal verlopen is via de vooraf opgestelde voorwaarden, dan de commissie toegekend. Vaak keren adverteerders de affiliates 1 a 2 keer per maand uit.
Om meer resultaat uit je affiliate netwerk te krijgen, lees je hier 10 tips voor meer resultaat uit je affiliate netwerk.