Google vindbaar

Website optimalisatie 2.0, gebruiksvriendelijkheid

Welkom bij deel twee van de trilogie “starten met website optimalisatie”. Lees hier het eerste deel van de website optimalisatie trilogie, mocht je deze nog niet gelezen hebben.

Website optimalisatie is een breed begrip, veel mensen weten ook niet waar ze moeten beginnen. De aanhouder helpt u graag verder met het optimaliseren van uw website.

In dit tweede deel bespreken we de gebruiksvriendelijkheid van een website.

 

Gebruik van titels en koppen

Bezoekers lezen niet, bezoekers scannen. We moeten de bezoeker helpen het stuk tekst te vinden waar hij of zij naar op zoek is.

Het gebruik van titels en koppen structureert de content en zorgt voor duidelijkheid bij de bezoeker en voor de zoekmachine. De bezoeker zal op uw site sneller de informatie vinden die hij zocht.

Website scan Liberta

 

Footer en sidebar

De footer en sidebar zijn belangrijke onderdelen van een website en kunnen veel waarde toevoegen aan een website. In de footer en sidebar kan veel interessante informatie geplaatst worden, informatie die de bezoeker aan kan zetten tot actie.

Bijvoorbeeld het lezen van andere artikelen, het kopen van andere producten of het volgen van social media accounts.

 

Website laadtijd

Hoe snel is de laadtijd van uw website? Is dit sneller dan twee seconden?

time_watch_gold

Een goede website laadtijd zal ten goede komen van de conversie en zorgt voor een lager bouncepercentage.

Een langzame laadtijd is een van de irritatiefactoren van een bezoeker en kan er voor zorgen dat de bezoeker de website weg klikt.

De laadtijd heeft ook indirect en mogelijk direct invloed op de ranking.

Veel usability experts adviseren dat de laadtijd van een webpagina minder dan twee seconden moet zijn. De conversie daalt met ongeveer 7% per seconde.

Die extra secondes kan men duur komen te staan. Wanneer de website een te lange laadtijd heeft, (meer dan 4 seconden) haakt een kwart van de bezoekers af.

Website scan Liberta slider