Zoek optimalisatie wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Dus het optimaliseren van webpagina’s voor zoekers.
Wanneer mensen Google gebruiken, zoeken zij naar informatie, entertainment of producten. Bij elke zoekterm zou je dus moeten bedenken naar wat voor soort webpagina’s of informatie zij zoeken.
Mensen zoeken dus omdat zij een vraag hebben. Ze zoeken naar een oplossing. Bedenk dus vervolgens wat voor soort vragen de bezoeker kan hebben als zij zoeken op zo’n zoekwoord. Bij zoekoptimalisatie verbeter je de webpagina, zodat hij optimaal aansluit op de behoefte van de bezoeker.
Zoek en vind
Je kan op diverse manieren interessante zoekwoorden vinden. Een veelvoorkomende tool om zoekwoorden te vinden is de
Google Keyword Tool. .
Verder zou je de zoekwoorden, die je in je hoofd hebt, kunnen invullen in Google en kijken welke suggesties Google geeft. Op die zoeksuggesties heeft een bezoeker ooit gezocht en als één iemand erop heeft gezocht, is de kans groot dat meerdere mensen dat doen (of gaan doen).
Zoekoptimalisatie & content optimalisatie
Het gaat dus om vraag en aanbod. Probeer jouw webpagina (het aanbod) zo goed mogelijk op de vraag aan te sluiten.
Zo zou het aan de zoeker op de webpagina direct duidelijk zijn op welke pagina hij is beland en met welk probleem jij hem kunt helpen. Dit doe je onder andere door de vraag (en/of de zoekterm) in de titel en in de inleiding te herhalen. Bevestig die persoon dat hij op de juiste plek is beland en dat jij hem kunt helpen.